} Crítica Retrô: Agora e Sempre / Now and Forever (1934)

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Monday, January 16, 2017

Agora e Sempre / Now and Forever (1934)

A maioria dos filmes para a família, comédias românticas e filmes com estrelas mirins são bastante previsíveis. À primeira vista, “Agora e Sempre” (1934) parecia também bastante previsível. Mas aqueles eram outros tempos, quando o código Hays havia acabado de ser aprovado e os roteiristas não tinham dó de Shirley Temple (nunca esqueça que eles mataram a mãe da personagem de Shirley, na véspera do Natal, em “Olhos Encantadores”, também de 1934). E, puxa, que surpresas “Agora e Sempre” nos reserva!

Most family movies, romantic comedies and movies featuring a child star are quite predictable. At first, “Now and Forever” (1934) seemed quite predictable too. But those were other times, when the Code had just been enforced and the screenwriters had no mercy with Shirley Temple (never forget that they killed her screen mother on Christmas Eve in “Bright Eyes”, also from 1934). And, man, what a wild and weird ride “Now and Forever” is!
Jerome ‘Jerry’ Day é um aventureiro, e não é muito honesto. Ele viaja ao redor do mundo de barco e de avião com sua querida Toni (Carole Lombard), e depende de alguns esquemas para pagar a estadia dos dois em hotéis de luxo. Logo depois de fingir que era um auditor financeiro em um hotel para pagar sua própria conta, ele recebe uma carta de seu cunhado, que quer discutir o futuro da filha de Jerry, uma garotinha cuja existência ele nunca sequer havia mencionado a Toni.

Jerome ‘Jerry’ Day is an adventurer, and not an honest one. He travels the world by boat and plane with his sweetheart Toni (Carole Lombard), and uses some schemes to be able to pay their stays in fancy hotels. Right after pretending he’s a financial auditor for a hotel in order to pay his own bill, he receives a letter from his brother-in-law, who wants to discuss the custody of Jerry’s daughter, a little girl who he hasn’t ever bothered mentioning to Toni.
Jerry vai para Connecticut. Sua ideia inicial é “vender” a filha: ele quer 75 mil dólares para deixá-la em definitivo sob a guarda do seu cunhado. Mas tudo muda quando ele vê Penelope (Shirley Temple) e percebe que ela não se diverte muito onde está. Jerry recusa o dinheiro e leva Penny consigo para Paris, onde Toni o está esperando.

Jerry goes to Connecticut. His initial idea is to “sell” his daughter: he wants 75,000 dollars to let her be stay forever with his brother-in-law. But everything changes when he sees Penelope (Shirley Temple) and realizes that she doesn’t have much fun with her guardian. Jerry refuses the money and takes Penelope with him to Paris, where Toni is waiting.

No começo Penelope não se dá muito bem com Tony, e em qualquer filme para família é de se esperar que, no fim, elas vão aprender a se amar como se fossem mãe e filha. Bem, elas meio que aprendem, mas ainda há um caminho tortuoso para Jerry, Toni e a pequena Penny.

At first Penelope doesn’t get well with Toni, and in any family movie you might expect that, in the end, they will learn to love each other as mother and daughter. Well, they kind of do it, but there is a bumpy road ahead of Jerry, Toni and little Penny.
E aqui surge o problema: Jerry sempre esteve cercado por vigaristas, e um deles o seguiu até Paris: Felix Evans (Guy Standing), que não acredita que Jerry conseguirá se adaptar a um trabalho comum que paga 35 dólares por semana, especialmente quando chegar a mensalidade da escola de Penny. É por isso que Felix aconselha Jerry a cometer um último crime, para garantir a educação de Penny.

And here enters the trouble: Jerry was always surrounded by crooks, and one of them followed him to Paris: Felix Evans (Guy Standing), who doesn’t believe Jerry will be able to adapt to a regular job that pays U$35 a week, especially when Penny’s boarding school is so expensive. That’s why Felix advises Jerry to commit one last felony, for Penny’s sake.
O filme é mais sobre a relação de Jerry e Penny, e sobre como ela muda a vida do pai – de um jeito estranho. Carole Lombard segura vela, mas suas expressões faciais em cenas-chave são mais eloquentes que palavras. Carle também está lindíssima, e veste roupas invejáveis.

The film is more about Jerry and Penny’s relationship, and how she changes him – kind of. Carole Lombard is the third wheel in this relationship, but her facial expressions in key scenes are way more eloquent than words. Carole also looks gorgeous, and her clothes are to die for.
“Agora e Sempre” não é um filme comum de Shirley Temple porque não foi feito no estúdio em que ela mais trabalhou, a Fox, mas sim na Paramount. Nos anos 30, Paramount era a casa de comédias sofisticadas (de Lubitsch e Von Sternberg) e muita experimentação. A Fox emprestou Shirley para a Paramount para fazer dois filmes, e este é o segundo no acordo. “Agora e Sempre” é um melodrama, que o TCM Database chama de “clichê”.

“Now and Forever” is not a regular Shirley Temple movie because it wasn’t made for her regular studio, Fox, but for Paramount. In the 1930s, Paramount was the house of comedic sophistication (made by Lubitsch and Von Sternberg) and a lot of experimentation. Fox loaned Shirley to Paramount to make two pictures, and this is the second one in the deal. “Now and Forever” is a melodrama, and one that the TCM Database calls “clichéd”.
“Agora e Sempre” deveria ter a mesma protagonista que o outro filme feito por Shirley durante o empréstimo, “Dada em Penhor”. Mas Dorothy Dell morreu tragicamente em um acidente de carro em junho de 1934. Ela tinha apenas 19 anos. De acordo com uma lenda, Shirley apenas ficou sabendo da morte de Dorothy logo antes de gravar uma cena na qual deveria chorar, e a tristeza pela perda da amiga tornou o choro mais real e comovente.

“Now and Forever” was supposed to have the same leading lady as the other film Shirley did during the loan, “Little Miss Marker”. But Dorothy Dell tragically died in a car crash in June of 1934. She was only 19 years old. According to the legend, Shirley only heard the news about Dell’s death right before filming a crying scene, which made her cry more poignant.
Dorothy Dell
“Agora e Sempre” é uma experiência interessante. Você vai sorrir, talvez chorar, e com certeza vai ficar sem fôlego. É diferente de qualquer outro filem que eu já vi. Pode parecer uma experiência sem um resultado pré-definido, mas felizmente o resultado acaba sendo bem agradável.

“Now and Forever” is an interesting experience. You’ll laugh, maybe cry, and definitely stay on the edge of your seat. It’s unlike any other movie I’ve seen. It may look like an experiment without a planned outcome, but it ends up being a pleasant one.

This is my contribution to the Carole Lombard: the Profane Angel Blogathon, hosted by Crystal and Laura at In the Good Old Days of Classic Hollywood and Phyllis Loves Classic Movies.

5 comments:

Silver Screenings said...

Thanks for sharing your thoughts on this film. I've never seen it and, in fact, I don't think I've ever even READ about it! This looks like a very stylish film, judging by the images you've posted, and those are beautiful photos of Shirley T. and Gary C. I'm looking forward to seeing this one. Thanks!

Unknown said...

I definitely agree with you - this was a somewhat unexpected film. I was watching it for Gary Cooper, but found myself really enjoying Carole Lombard's performance, despite her having a smaller role. I was used to thinking of her as a comedian, but she proved how poignant she could be. Great review of this lesser-known film!

Michaela said...

I'm dying to see this film. I recorded it on TV last year and excitedly began watching it only to realize that the recording had been constantly interrupted by a bad thunderstorm we had. I'm determined to see it soon because the combo of Lombard, Cooper, and Temple sounds great. Great post!

Unknown said...

Now this looks like an interesting watch - I have so many of Carole's films to get through and here's another to add to the list! Carole looks amazing in the photos as well, god bless her.

Rebecca Deniston said...

I have never heard of this movie, but now I'll have to look for it. It seems like the kind of thing that could only have been made pre-Code (Gary Cooper selling a child?). Great review!

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