Em sua corajosa autobiografia, “My Wonderful World of Slapstick”, Buster Keaton confessa que, se não fosse ator, ele
gostaria de ser engenheiro civil. Ele mostrou criatividade em várias ocasiões
em seus filmes, e sua habilidade como construtor de casas era invejada no
cinema mudo. E eu não estou me referindo à casa Cubista qye ele constrói com a
esposa em “One Week” (1920)!
In his blunt and candid
autobiography, “My Wonderful World of Slapstick”, Buster Keaton confesses that,
if he wasn't an actor, he'd like to be a civil engineer. He showed his
inventiveness in several occasions in his films, and his abilities to build
houses were unmatched in the silent era. And I'm not talking about the Cubist
house he builds with his wife in “One Week” (1920)!
Not this house |
Em 1920 ele já mostrava suas habilidades de
engenharia ao otimizar o uso do espaço em sua pequena casa em “The Scarecrow”.
Buster tem um colega de quarto e pouquíssimo espaço. Porém, ele tem um fogão
que também funciona como toca-discos, uma banheira que também é sofá e uma cama
que é também um piano – tudo isso em um único cômodo!
In 1920 he was already
showing his engineering skills by optimizing the use of space inside his little
house in “The Scarecrow”. Buster has a roommate (Joe Roberts) and limited space
to live in. However, he manages to have a stove that also works as a record
player, a bathtub that doubles as a sofa and a bed that is also a piano – all
this in one room!
A hora do almoço é a melhor coisa que você pode
imaginar com temperos pendurados no teto e muitos fios, um deles usado para
tirar o leite frio da geladeira e servi-lo no seu copo – sem a necessidade de
se levantar. Não é preciso pedir ao seu amigo para passar o pão: você pode usar
uma manivela para pegar você mesmo o pão de um carrinho que corre nos trilhos
em cima da mesa! A mesa é muito fácil de limpar, já que os pratos estão fixos
na madeira, e não há nenhum desperdício de comida. Buster já era
sustentável!
Lunch time is the best
ever with hanging salt and pepper shakers, and a lot of wires hanging above the
table, used to take cold milk right from the refrigerator to your glass –
without you leaving the table. There is no need to ask your mate to pass the
bread: you can use a hand crank to get the bread yourself from a little car on
a track! The table is extremely easy to clean, since the plates are glued to
the top, and there is no food waste at all. Buster was already worried with the environment!
Os primeiros oito de um total de 20 minutos de
“The Scarecrow” são gastos nesta inteligente e elaborada gag. O resto do
curta-metragem mostra os dois colegas de quarto disputando a atenção de uma
garota local (Sybil Seely), Buster sendo perseguido por um cão em meio a ruínas
e depois se disfarçando de espantalho.
The first eight of the
total twenty minutes of “The Scarecrow” are spent in this wise and elaborate
gag. The rest of the short film is spent with the two roommates dueling for the
attention of a local girl (Sybil Seely), Buster being chased by a dog among
some ruins and then disguising as a scarecrow.
Em 1922, Buster usou a engenharia novamente no
curta-metragem “The Electric House”. O filme começa com uma cerimônia de
entrega de diplomas de cursos por correspondência. Buster consegue um diploma
em botânica, e os muitos outros alunos em outros assuntos. Durante uma
discussão, três alunos deixam cair seus diplomas e os pegam do chão sem
conferir se estão com o diploma certo.
In 1922, Buster did it
again in the short film “The Electric House”.
The film opens with a correspondence school graduation ceremony. Buster
has got a degree in Botanics, and many other students have got degrees in other
subjects. During a discussion, three students drop their diplomas, and pick
them up without reading the content.
A botanist in action |
Um milionário (papel de Joe Roberts desta vez)
está na cerimônia para contratar um engenheiro elétrico recém-formada para
modernizar sua mansão. Buster é então erroneamente contratado para o trabalho.
Agora ele precisa construir uma casa altamente tecnológica – bem, tecnológica
para os padrões de 1922.
A millionaire (Joe
Roberts's role this time) is there to hire a new electric engineer to modernize
his mansion. Buster is then mistakenly hired for the job. Now he has to build a
highly technological house – well, technological for 1922 standards.
À primeira vista, tudo parece bem. Buster instala
uma escada rolante, um sistema inteligente para pegar livros da estante, uma
banheira deslizante (?!), uma piscina que enche e esvazia facilmente e muitas
outras maravilhas modernas que podem ser acionadas por um botão. A comida é
servida em carrinhos nos trilhos, assim como em “The Scarecrow”!
At first, everything
seems to look fine. Buster installs an escalator, an intelligent system to
catch books from the bookshelf, a sliding bathtub (?!), a pool that is easy to
both fill and empty and many more modern marvels that can be turned on and off
with a couple of buttons. The food is served in small carts on tracks, just
like in “The Scarecrow”!
As coisas começam a dar errado quando o
engenheiro elétrico verdadeiro, dono do diploma que Buster pegou, sabota o
sistema elétrico da casa. Tudo era (quase) perfeito até então, o que prova que
Buster era um bom engenheiro, apesar de leigo.
Things start going wrong
when the real electric engineer from whom Buster got the diploma sabotages the
electric system in the house. Everything was (almost) perfect until then, which
proves that Buster was a fine engineer even without a degree.
Buster Keaton é mais lembrado por dispensar o uso
de dublês e ser mestre na comédia física. Entretanto, sua criatividade como
comediante – criando gags tão fascinantes quanto estas nestes dois
curta-metragens – também deve ser celebrada e nunca esquecida.
Buster Keaton is better
remembered by his brave stunts and physical comedy. However, his inventiveness
as a comedian – creating gags as amazing as the ones in these two shorts – must
also be celebrated and never forgotten.
This is my contribution to the Favorite Classic Film
and TV Homes blogathon, hosted by Michaela at Love Letters to Old Hollywood and
Laura at Phyllis Love Classic Movies.
Your choice for the blogathon and your article are as clever as Buster's amazing houses.
ReplyDeleteLoved reading this. Buster's creativity never ceases to amaze me. Awesome picks for the blogathon. Thanks for bringing Buster to the party! I don't think it would have been the same without him.
ReplyDeleteWelcome to the CMBA Leticia. You have a terrific blog and your a dedicated cineaste.
ReplyDeleteI look forward to more of your blogs. And I love Buster Keaton too.
Love this!!! That table made me chuckle. Thanks so much for this unique addition to the Blogathon!!
ReplyDeleteWhat a lovely post! The Scarecrow was the first Buster short film I saw, and I am so glad his engineering skills were captured on film.
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