} Crítica Retrô: Anna Neagle, produtora / Anna Neagle, producer

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Thursday, January 2, 2020

Anna Neagle, produtora / Anna Neagle, producer


Ah, a Era de Ouro do cinema! Mas será que esta época foi “de ouro” para todo mundo? Não. Pense nas mulheres, por exemplo: havia poucas mulheres trabalhando atrás das câmeras na Era de Ouro do cinema. Entre as diretoras do Hollywood clássica, excluindo os filmes independentes, havia apenas Dorothy Arzner e Ida Lupino. E havia ainda menos mulheres produtoras: em Hollywood, podemos citar apenas Virginia Van Upp, produtora de “Gilda” (1946). Na Inglaterra, podemos citar também uma mulher produtora: Anna Neagle.

Ah, the golden age of film! But were those years golden for everybody? Oh, no. Take women, for instance: there were very few women working behind the scenes of golden age films. Among the directors in mainstream classic Hollywood, we had only Dorothy Arzner and Ida Lupino. And there were even fewer women among producers: in Hollywood, we can name only Virginia Van Upp, producer of “Gilda” (1946). In England, we can also name one female producer: Anna Neagle.


O nome verdadeiro de Anna Neagle era Florence Marjorie Wilcox. Ela nasceu em 1904 e faleceu em 1986. Em 1949 ela foi eleita a atriz mais popular da Inglaterra. Sua carreira se estendeu por 42 títulos como atriz no cinema e na televisão, e oito créditos como produtora ou co-produtora.

Anna Neagle's real name was Florence Marjorie Wilcox. She was born in 1904 and passed away in 1986. In 1949 she was voted the most popular actress in England. Her career is comprised of 42 titles as an actress in both film and television, and eight credits as a producer or co-producer.


Ela estreou nos palcos como dançarina aos 12 anos, mas apenas com 21 começou a trabalhar como corista. Em 1931, quando Anna estava trabalhando com o artista Jack Buchanan, o produtor Herbert Wilcox foi ver o espetáculo deles, com o objetivo de contratar Buchanan para um filme, e acabou contratando tanto Jack quanto Anna. Apesar dos 14 anos de diferença entre eles, Neagle e Wilcox se casaram em 1943, e permaneceram juntos até a morte de Wilcox em 1977.

She made her stage debut as a dancer at age 12, but only at 21 she started working as a chorus girl. In 1931, when Anna was working alongside entertainer Jack Buchanan, producer Herbert Wilcox went to see their show, wanting to hire Buchanan for an upcoming film, and ended up hiring both Jack and Anna. Despite their 14-year difference, Neagle and Wilcox got married in 1943, and stayed together until Wilcox's death in 1977.


Durante sua carreira, Anna interpretou muitas personagens históricas, como a Rainha Vitória, Florence Nightingale, a enfermeira Edith Cavell e a atriz Nell Gwynn. Ela também fez musicais e interpretou Shakespeare nas telas. Ela fez cinco filmes em Hollywood no começo dos anos 1940.

Throughout her career, Anna played many historical characters, like Queen Victoria, Florence Nightingale, nurse Edith Cavell and actress Nell Gwynn. She also appeared in musicals and played Shakespearean roles on screen. She made five films in Hollywood in the early 1940s.


Anna produziu cinco filmes nos anos 50: “Almas em Agonia” (1957), “Wonderful Things!” (1958), “The Lady is a Square” (1959) e “The Heart of a Man” (1959). Ela foi co-produtora de quarto outros filmes nos anos 40. Todas as suas produções da década de 50 foram protagonizadas pelo cantor e ator Frankie Vaughan e dirigidas por Wilcox. “The Lady is a Square” foi o último trabalho de Anna como atriz no cinema e também o último filme de Wilcox como diretor.

Anna produced four films in the 1950s: “These Dangerous Years” (1957), “Wonderful Things!” (1958), “The Lady is a Square” (1959) and “The Heart of a Man” (1959). She had been co-producer of four other films in the 1940s. All of the 1950s productions star singer and actor Frankie Vaughan and are directed by Wilcox. “The Lady is a Square” marks Anna Neagle's last film appearance and Wilcox's last directing job.


Fotos de Anna eram frequentemente publicadas em revistas de cinema, durante sua carreira como atriz e produtora. Na publicação britânica anual “Picture Show Annual”, Anna estava sempre presente, e suas iniciativas como produtora eram citadas. Duas notas sobre Anna nesta revista podem ser vistas abaixo:

Anna's photos were often published in film magazines, during her career as an actress and producer. In the yearly British film publication “Picture Show Annual”, Anna was always showcased, and her endeavors as a producer were cited. Two notes about Anna in this magazine can be seen below:
 
1958
1959

Os filmes de Anna como produtora infelizmente foram um fracasso de bilheteria, e para compensar a perda financeira ela voltou para o teatro, onde teve sucesso, ficando cinco anos em cartaz com a peça “Charlie Girl”, um recorde.

Anna's films as a producer unfortunately were a box-office failure, and to compensate the financial loss she went back to theater, where she had a very successful five-year run with the play “Charlie Girl”, breaking a world record.


Tão elegante quanto Deborah Kerr, Anna Neagle é pouco conhecida e seu trabalho tanto como atriz quanto como produtora merece mais atenção dos cinéfilos. O primeiro passo, obviamente, é ter mais filmes dela disponíveis em DVD e streaming, para que possamos apreciar o talento de Anna.

With as much elegance as Deborah Kerr, Anna Neagle is criminally underrated and her work as both actress and producer deserve to be better known by film lovers. The first step, of course, is having more of her films available on DVD and streaming, so we can appreciate Anna’s talents.

This is my contribution to the Anna Neagle blogathon, hosted by Maddy from Maddy Loves Her Classic Films.


2 comments:

  1. Great piece there, Le. Thanks so much for highlighting Anna's talents behind the camera as well as in front of it. She was a very talented lady indeed. I enjoyed seeing the articles about her in the fan magazines. Thanks for helping me celebrate Anna. Happy New Year to you. x

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  2. Uma vez assisti através da tv Educativa um filme desta atriz Anna Neagle, uma versão de Bitter Sweet da década de 30. Nunca o encontrei na rede para poder revê-lo, apenas um trecho mínimo. Nem sei se ainda existe...

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