Mary Pickford and Mack Sennett: when Canadians meet
Quando você está em um país estrangeiro, qualquer
pessoa que venha do mesmo lugar que você é visto como um aliado. Sempre que
brasileiros se encontram no exterior, por exemplo, há sorrisos e risadas e, se
eles passam tempo suficiente juntos, tudo acaba em festa. Por isso eu imagino
que encontrar outro estrangeiro tentando ganhar a vida nos primeiros tempos da
indústria do cinema deve ter sido uma alegria para a jovem Mary Pickford.
When you are in a foreign country, any person who
comes from the same place as you is seen as an ally. Whenever Brazilians meet
abroad, for instance, there are smiles and laughs and, if they spend enough
time together, also a party. That’s why I imagine finding a fellow foreigner
trying to earn a living in the early days of film industry must have been a joy
for young Mary Pickford.
On the left, Mary and Mack, 1911 |
A primitiva indústria do cinema estava cheia de
estrangeiros. Muitos diretores e, em especial, produtores que alcançaram
sucesso em Nova York e em Hollywood não nasceram nos Estados Unidos. Muitas
estrelas de cinema também foram importadas – muitas do Canadá, país que nos deu
Norma Shearer, Marie Dressler, Walter Huston e muitos outros. Na verdade, a ‘namoradinha
da América’ era canadense – e o rei da comédia em Hollywood também.
The early film industry was full of foreigners. Many
directors and, in special, producers who made it big in New York studios and in
Hollywood were note born in the USA. Several film stars were also imported –
notably from Canada, the land that gave us Norma Shearer, Marie Dressler, Walter Huston and many more. To be fair, America’s sweetheart was Canadian – and also Canadian
was the King of Comedy in Hollywood.
Mary Pickford, in the middle, in Ramona, 1910 |
Gladys Louise Smith nasceu em Toronto em 1892. Michael
Sinnott nasceu em Québec em 1880. Vinda de uma família pobre, Gladys estreou no
teatro ainda criança, e viajou pelos EUA atuando e fazendo disso o sustento de
sua família. Ela mudou o nome para Mary Pickford por sugestão de um produtor da
Broadway em 1907. Em 1909, ela fez seu primeiro filme no estúdio Biograph,
comandado por D.W. Griffith.
Gladys Louise Smith was born in Toronto in 1892. Michael
Sinnott was born in Québec in 1880. Coming from a poor family, Gladys started
appearing in theater plays as a kid, and touring the US in the pursuit of money.
She changed her name to Mary Pickford persuaded by a Broadway producer in 1907.
In 1909, she made her first film at the Biograph studio, run by D.W. Griffith.
Michael era filho de um dono de pensão. Ele vivia
com conforto, mas se mudou para Connecticut quando tinha 17 anos. Quando vivia
em Massachusetts, ele considerou se tornar cantor de ópera, mas fizeram-no
desistir da ideia. Já em Nova York, ele começou a trabalhar para o estúdio Biograph,
onde ele exercia várias funções – incluindo montagem de cenários, direção e até
atuação.
Michael was the son of an innkeeper. He lived comfortably,
but moved to Connecticut when he was 17. While living in Massachusetts, he
thought about becoming an opera singer, but was talked out of the idea. Once in
New York, he started working at Biograph studios, where he had several jobs –
including set design, director and even actor.
Naqueles tempos primitivos, não havia papel pequeno
demais, e todos iam para frente das câmeras vez ou outra – até o próprio
Griffith estreou como ator em um curta de Edwin Porteer. Grandes estrelas eram
reconhecidas, mas não creditadas – o público não sabia o nome de seus ídolos –
e uma carreira poderia ser construída de forma incrivelmente rápida.
Back in those primitive times, there were no small
roles, and everybody stepped in front of the camera sometimes – even Griffth
himself debuted as an actor in a short film by Edwin Porter. Big stars were
recognized, but not advertised – meaning the public didn’t know their names –
and a career could be build incredibly quick.
Henry B. Walthall and Mary Pickford, Wilful Peggy, 1910 |
O site IMDb pode não ser a fonte mais confiável,
mas é a mais completa a que temos acesso. De acordo com o site, Mary
Pickford fez 248 filmes. Mack Sennett atuou em 363 filmes. Fazendo a interseção das filmografias – com um
programa de computador, veja o resultado abaixo – eu descobri que eles
apareceram juntos em 76 filmes entre 1909 e 1911. É um número impressionante,
mas plausível quando consideramos que todos estes filmes eram curtas-metragens –
a maioria deles de 15 minutos de duração, finalizados muito rapidamente.
IMDb may not be the most reliable source, but it is
the most complete we have. According to the site, Mary Pickford appeared in 248
movies. Mack Sennett was an actor in 363. I intersected their filmographies –
with a computer program, see below – and found out they appeared in 76 films
together between 1909 and 1911. This sounds impressive, but plausible once we
think that all of those films were shorts – most of them one-reelers that were
shot very quickly.
Se a estimativa de que cerca de 75% de todos os
filmes mudos estão perdidos for verdade, poderíamos esperar que 19 das colaborações
entre Sennett e Pickford ainda existiriam – e todas estariam em domínio
público. Eu fiquei boquiaberta quando encontrei 27 dos 76 filmes disponíveis
completos no YouTube – mais os fragmentos de outros dois filmes. Eles podem ser
encontrados nesta playlist.
If the estimate that roughly 75% of all silent movies
are lost is true, we could expect to find 19 of the Sennett-Pickford
collaborations still extant – and all of them would be in public domain. I was
speechless when I found 27 of the 76 movies fully available on YouTube – plus
the fragments of other two movies. They can be found in this playlist.
Mary and Mack in "An Arcadian Maid", 1910 |
Muitos dos filmes foram preservados pelo Museu de
Cinema EYE na Holanda. Nestes curtas-metragens, é interessante notar que
estrelato ainda não era um conceito bem estabelecido no cinema: em um filme,
como “O Usurário” (1909), Mack Sennett tinha um papel importante, e em um filme
posterior, como “Ramona” (1910), protagonizado por Pickford, ele fazia apenas
uma participação como extra. Às vezes Mack também tinha uma jornada dupla ou
tripla como roteirista e assistente de direção.
Many of these movies were preserved at the EYE Film Museum
in Netherlands. In these short films, it’s interesting to notice that stardom
wasn’t something established in the film world yet: in one movie, like “The
Usurer” (1909), Mack Sennett could have an important role, and in a later
movie, like “Ramona” (1910), starred by Pickford, he had just a bit part.
Sometimes Mack also had a double or triple journey as writer and assistant
director.
The Sealed Room, 1909 |
Mary Pickford deixou a Biograph para se juntar ao
IMP, estúdio de Carl Laemmle, em 1911. Mack Sennett continou trabalhando na
Biograph, com mais e mais liberdade criativa, e em 1912 contracenou com outra
grande atriz do cinema mudo, Mabel Normand. Ele e Mabel deixaram a Biograph
logo depois, e Mack fundou os estúdios Keystone – onde comediantes como Charles
Chaplin, Harold Lloyd, Roscoe ‘Fatty’ arbuckle e Louise Fazenda estrearam no
cinema.
Mary Pickford left Biograph for IMP, Carl Laemmle’s
studio, in 1911. Mack Sennett continued working at Biograph, with more and more
creative freedom, and in 1912 shared the screen with another great silent
actress, Mabel Normand. He and Mabel left Biograph soon after, and Mack founded
Keystone Pictures Studios – where comedians like Charles Chaplin, Harold Lloyd,
Roscoe ‘Fatty’ Arbuckle and Louise Fazenda debuted in films.
O estúdio que primeiro empregou Mary Pickford e
Mack Sennett, a Biograph, fechou em 1915, quando os longas-metragens ganharam
popularidade. Mack Sennett se tornou produtor independente de comédias em 1917.
Mary Pickford trabalhou em muitos estúdios, como Famous Players e First
National Pictures, e em 1919 foi uma das fundadoras da United Artists. Pickford
e Sennett nunca mais trabalharam juntos de novo – mas receberam suas estrelas
na Calçada da Fama no mesmo dia, oito de fevereiro de 1960, alguns meses antes
da morte de Mack.
Mary Pickford’s and Mack Sennett’s first studio
employer, Biograph, closed in 1915, when feature films became popular. Mack
Sennett became an independent slapstick producer in 1917. Mary Pickford worked
for many studios, like Famous Players and First National Pictures, and in 1919 was
one of the founders of United Artists. Pickford and Sennett never worked
together again – but they got their stars on the Hollywood Walk of Fame on the
same day, February 8th, 1960, a few months before Mack’s passing.
This is my contribution to the O’Canada blogahon,
hosted by Ruth and Kristina at Silver Screenings and Speakeasy.
You wrote a terrific piece on two great film pioneers. Thanks for doing all that research. What a time it must have been back in those early days when you could come from nothing and reach the heights. Love what you discovered about their Walk of Fame stars.
ReplyDeleteReally enjoyed reading this! so well-researched and written, learned a lot. Nice that those groups the outsiders and newcomers made for themselves led to such important things in move history. Thanks as always for joining us in a blogathon :)
ReplyDeleteLe, you are a regular mathematical Sherlock Holmes! Like you, I'm thrilled to see so many of the Pickford-Sennett films on YouTube. (I bookmarked that link – thank you.)
ReplyDeleteI never before thought about Sennett and Pickford working together, so I am very pleased you did. Thank you for sharing your research with us.
And thank you for joining the blogathon! This was a real treat. :)
What an interesting post on film history. I love how you intertwined the careers of Pickford and Sennett as it gives a new perspective on both of them. Thanks for sharing!
ReplyDeleteThis was great, Le! I'm with Ruth--I'll be going over to YouTube to watch some of these films. :-)
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