Para mim, o estranho e deplorável ano de 2016 começou
a mostrar suas cruéis intenções em relação às pessoas de bom senso durante o
Oscar. Claro, Leo DiCaprio ganhou a desejada estatueta depois de cinco
indicações, porém, mais uma vez, as surpresas geraram mais debates que os
ganhadores mais previsíveis. Eu fiquei chocada quando o prêmio de Melhor Canção
Original foi para “Writing’s on the Wall”, a música mias sem graça do filme
mais sem graça de James Bond. Eu havia apostado em “Til it Happens to You”, uma
poderosa canção sobre violência sexual composta e gravada por Lady Gaga. Foi a
primeira vez em 2016 que algo machista derrubou a causa feminista.
For me, the odd, disgusting year 2016 started to
show its cruel intentions to people of common sense at the Oscars. Sure, Leo
DiCaprio won this coveted award after years of trying, but once more the
surprises caused more buzz than the predictable winners. I was shocked when the
Best Original Song award went to “Writing’s on the Wall”, the most boring Bond
music from the most boring Bond film ever. I had bet in “Til It Happens to
You”, a powerful song about sexual violence by Lady Gaga. It was the first time
in 2016 that a macho thing knocked over a feminist.
A categoria de Melhor Canção Original foi criada em
1934, e daí em diante deu destaque a musicais, comédias e outras produções que
têm historicamente poucas chances de ganhar o Oscar de Melhor Filme. Alguns
ganhadores ficam para sempre na cultura mundial (“Over the Rainbow”), enquanto
outros se tornam muito mais famosos do que os filmes que os originaram – porque
você provavelmente já ouviu “You’’l Never Know”, mas só os maiores fãs de
filmes clássicos já viram o filme “Aquilo sim era vida”, de 1943.
The Best Original Song category was created in 1934,
and from then on gave a place in the sun to musicals, comedies and other films
that had few chances of collecting a Best Picture Oscar. Some winners became
forever enthralled in pop culture (“Over the Rainbow”) and others became much
more famous than the films that introduced them – because you’ve probably heard
“You’ll Never Know”, but only die-hard Old Hollywood fans have watched “Hello,
Frisco, Hello” (1943).
Em sua primeira década, a Academia estava fazendo
experiências, adicionando, retirando e modificando as categorias do Oscar. Na
sétima cerimônia, o ganhador da recém-criada categoria de Melhor Canção
Original foi The Continenal, do filme “A Alegre Divorciada” (1934). A sequência
de The Continental dura 17 minutos, e é a mais longa a figurar em um filme de
Fred e Ginger.
In its first decade, the Academy was making
experiences, adding, taking away and modifying the Oscar categories. In its 7th
ceremony, the Best Original Song category was created, and the first winner was
The Continental, from “The Gay Divorcée” (1934). The whole Continental sequence
lasts 17 minutes, and was the longest in any Astaire-Rogers film.
Ao longo das décadas, as regras continuaram mudando,
devido a problemas, polêmicas e a incrível necessidade de aumentar a audiência.
Por exemplo: Jerome Kern, compositor de “The Last Time I Saw Paris”, que ganhou
o prêmio em 1941, sugeriu que apenas músicas compostas especificamente para um
filme feito no ano anterior deveria participar da seleção. Outra situação:
quando “Dreamgirls” e “Encantada” tiveram cada um três músicas indicadas na
categoria, ficou decidido que nenhum filme poderia ter mais de duas músicas
competindo na grande noite.
Throughout the decades, the rules were still
changing, due to troubles, anomalies and the incredible need of higher ratings.
For instance: Jerome Kern, the composer of The Last time I Saw Paris, song that
won in 1941, suggested that only songs composed specifically for a motion
picture released the previous year should be eligible. Also, when “Dreamgirls”
and “Enchanted” has each three songs nominated at the category, the Academy
decided that no film should have more than two competing for the award.
Esta nova regra sugerida por Jerome Kern é o que
justifica o fato de tantas músicas inesquecíveis terem ficado sem Oscar: elas
foram apresentadas primeiro nos palcos ou em outros filmes. Se considerarmos
outra lista de grandes canções, a AFI 110 Years 100 Songs, veremos que apenas
28 músicas da lista ganharam também o Oscar. No TOP 3 temos “Over the Rainbow”,
o inesquecível ganhador do Oscar, e mais duas canções familiares: “As Time Goes
By” foi originada em uma peça de teatro fracassada de 1931, enquanto a
memorável “Singin’ in the Rain” foi apresentada pela primeira vez no cinema em
um filme de 1929, bem antes de o maior musical da história ser filmado.
This new rule suggested by Jerome Kern is the reason
why so many great songs never won an Oscar: they were presented first on stage
or another film. If we consider another list of wonderful songs, the AFI 100 Years 100 Songs, we see that only 28 songs in this list also won the Academy
Award. In the TOP 3 we have “Over the Rainbow”, the unforgettable Oscar winner,
and two more familiar tunes: “As Time Goes By” was originated in a failed 1931
stage play, while the memorable “Singin’ in the Rain” was first sung in a 1929
movie, way before the greatest musical ever was released.
Só três músicas que não eram em inglês ganharam o
prêmio: a primeira, “Never on Sunday”, do filme “Nunca aos Domingos”, de 1960,
é cantada em grego. A segunda foi “Al Outro Lado Del Rio”, de “Diários de
Motocicleta” (2004), cantada em espanhol. E a mais recente foi Jai Ho, de “Quem
quer ser um milionário?” (2008), cantada em hindi.
Only three songs not sung in English got the award:
the first, “Never on Sunday”, from the film by the same name released in 1960,
was sung in Greek. The second one was “Al Otro Lado Del Rio”, from “Motorcycle
Diaries” (2004), sung in Spanish. And the most recent case was “Jai Ho”, from
“Slumdog Millionaire” (2008), sung in Hindi.
A Renascença dos estúdios Disney foi marcada por
vários Oscars de Melhor Canção Original, uma vez que não havia ainda a
categoria de Melhor Animação. De 1990 a 2000, seis vencedoras vieram da Disney:
estas laureadas canções vieram dos filmes “A Pequena Sereia”, “A Bela e a
Fera”, “Aladdin”, “Rei Leão”, “Pocahontas” e “Tarzan”.
Disney's renaissance period was marked by several
Best Original Song Oscars, since there was no Best Animated Feature category
until 2001. From 1990 to 2000, six winners came from the Disney studios: these celebrated
songs came from the movies “The Little Mermaid”, “Beauty and the Beast”,
“Aladdin”, “The Lion King”, “Pocahontas” and “Tarzan”.
A maioria dos vencedores do Oscar de Melhor canção
Original é bem previsível – exceto quando há um Sam Smith no meio do caminho –
mas não se pode dizer o mesmo dos indicados. Surgiram muitos textos e debates
sobre os indicados de 2017, e a ausência de alguma música do delicioso musical “Sing Street”.
The majority of Best Original Song winners are quite
predictable – except when there is Sam Smith in your way – but you can’t say
the same about nominations. Much has been written about the 2017 nominations
and the absence of a single tune from the delightful musical “Sing Street”.
Há ainda uma grande caminhada para o amadurecimento
desta categoria. Por exemplo, apenas uma mulher ganhou o prêmio sozinha, sem
estar colaborando com um compositor ou letrista do sexo masculino, e foi também
a única vez que um documentário ganhou na categoria: foi em 2007, quando Melissa
Etheridge ganhou por “Uma Verdade Inconveniente”. Em todo caso, a galeria de
ganhadores é muito rica, e nos diz muito sobre a evolução da cultura pop nos
últimos 80 anos. Afinal, o que Irving Berlin, Barbra Streisand, Bob Dylan,
Eminem e Adele poderiam ter em comum além de um Oscar?
There is still a long walk ahead of this category.
For instance, there is only one woman who won the prize alone, without
collaboration with a male composer and lyricist, and it was also the only time
a documentary got the Best Original Song Oscar: it was in 2007, when Melissa
Etheridge won for “An Inconvenient Truth”. Anyway, the gallery of winners is a
rich one, and tells us a lot about the evolution of pop culture in the last 80+
years. After all, what else could Irving Berlin, Barbra Streisand, Bob Dylan,
Eminem and Adele have in common if not the Oscar?
Para testar seus conhecimentos sobre as Melhores
Canções Originais, aqui está um ótimo quiz:
To test your general knowledge about the Best
Original Songs, take this cool quiz:
Aqui temos uma lista com todas as vencedoras de 1934
até 2015, em um ranking da pior para a melhor: http://www.spin.com/2015/02/oscars-academy-awards-best-original-song-every-winner-ranked/
Here’s a list of all the winners from 1934 to 2015,
with the songs ranked: http://www.spin.com/2015/02/oscars-academy-awards-best-original-song-every-winner-ranked/
E aqui está uma playlist do Spotify que eu fiz para
que você possa ouvir todas as músicas, onde quer que esteja:
Here’s a Spotify playlist I made so you can listen
to all the songs on the go:
This is my contribution to the 30 Days of Oscar
Blogathon 2017, hosted by the trio Aurora, Kellee and Paula at Once Upon a Screen,
Outspoken & Freckled and Paula’s Cinema Club.
10 comments:
The history of this category is so interesting and I loved your article.
Great breakdown of some fabulous Best Songs! Love that you included the trivia quiz, too! Thanks again for joining our blogathon.
Terrific fun!! Loved the trip down memory lane, Le. Thanks so much for contributing this to the blogathon.
Aurora
Such a great post! This is one category I am not as well versed in as I would like to be, so thank you for sharing all of this wonderful history! That quiz was tough haha.
What a passionate post! Your enthusiasm for this category shines through. Now I have "Over the Rainbow" running through my head.
Very interesting! A great category, usually quite controversial! And I completely agree with you about Sam Smith.
Sorry, that was me. I couldn't log in.
Carol from The Old Hollywood Garden
Fun post. Best song is such an odd category. I always think of 1969. "Raindrops Keep Falling on My Head" won for Butch Cassidy and the Sundance Kid." I just looked at the nominees. Of the four other films nominated, I've only seen one, True Grit, for which the song nominated was "True Grit." Wait, there was a song call "True Grit" in True Grit??? I googled, and I only knew one of them. "Raindrops Keep Falling on My Head" was such a huge hit, but totally out of place in Butch Cassidy and the Sundance Kid.
Nasce Uma Estrela, 1976, 5*:
Este filme é uma lufada de ar fresco, pois distancia-se dos originais sem fazer mossa e mostra-nos o lado das estrelas musicais em vez das estrelas cinematográficas.
O filme tem uma banda sonora magnífica, uma história tocante e um argumento bem conseguido.
Assim Nasce Uma Estrela (2018): 5*
Recomendo a 100%, amei a banda sonora e é um dos melhores filmes do ano.
Cumprimentos, Frederico Daniel.
Já viu?
Post a Comment