Edimburgo, 1932. Uma mulher sai de sua casa numa bicicleta. A mulher é a senhorita Jean Brodie (Maggie Smith), uma professora de uma escola só para garotas. Ela está em seu melhor momento, ela sabe disso e diz isso, e toda sua dedicação vai para as meninas que ela ensina. Ela se interessa por beleza, arte e verdade. Entre suas alunas, ela tem quatro favoritas que estão sempre com ela: Sandy (Pamela Franklin), Jenny (Diane Grayson), Monica (Shirley Steedman) e a nova aluna Mary McGregor (Jane Carr).
Edinburgh, 1932. A woman leaves her house in a bicycle. The woman is Miss Jean Brodie (Maggie Smith), a teacher at a local all-girls school. She is in her prime, she knows that and she says that, and her dedication is all for the girls she teaches. She is interested in beauty, art and truth. Among her pupils, she has four favorites who are always with her: Sandy (Pamela Franklin), Jenny (Diane Grayson), Monica (Shirley Steedman) and new student Mary McGregor (Jane Carr).
Num diálogo muito bom, Sandy e Jenny discutem sobre a definição de “melhor momento” da senhorita Brodie. Jenny diz que elas deveriam estar vivendo naquele momento os dias mais felizes da vida delas, de acordo com o pai dela. Mas a senhorita Brodie fala de seu momento atual como a plenitude, e Sandy diz que esse momento é tão bom porque a senhorita Brodie não se casou. Seus pais não alcançaram a plenitude, Sandy diz. Jenny acrescenta: “Não, mas eles transam!”
In a very nice dialogue, Sandy and Jenny argue about Miss Brodie’s definition of “prime”. Jenny says that they should be living now the happiest days of their lives, her father told her. But Miss Brodie talks about her current prime as the best days, and Sandy says that her prime is so joyful because Miss Brodie didn’t get married. Their parents don’t have primes, Sandy says. Jenny adds: “No, they have sexual intercourse!”
As meninas duvidam que a senhorita Brodie tenha transado com seu namorado Hugh, que morreu na Primeira Guerra Mundial, mas a verdade é que, agora mesmo em sua plenitude, a senhorita Brodie está cheia de admiradores. Ela teve um caso com o professor de artes, Teddy Lloyd (Robert Stephens, então marido de Maggie Smith), que também está pintando um retrato dela - na verdade, todas as pinturas dele são inspiradas na senhorita Brodie! O professor de música Gordon Lowther (Gordon Jackson, abaixo) também está interessado nela.
The girls doubt that Miss Brodie ever had sexual intercourse with her boyfriend Hugh, who died in World War I, but the truth is that, right now in her prime, Miss Brodie is now short of admirers. She had an affair with the arts teacher, Teddy Lloyd (Robert Stephens, then Maggie Smith’s husband), who is also painting her portrait at his studio - in fact, everybody he paints ends up looking like Miss Brodie! The music teacher Gordon Lowther (Gordon Jackson, below) also pursues her.
A vida amorosa da senhorita Brodie não incomoda a severa diretora da escola, Miss Emmeline Mackay (Celia Johnson), mas seus métodos de ensino pouco ortodoxos e sua dedicação às quatro alunas favoritas - um grupo chamado de As Meninas Brodie - não agradam à diretora. Conforme o tempo passa, os problemas com a diretora crescem, e as Meninas Brodie começam a explorar as oportunidades da vida sozinhas.
Miss Brodie’s love life doesn’t bother the strict school headmistress Miss Emmeline Mackay (Celia Johnson), but her unique teaching methods and her dedication to her four favorite pupils - a group called The Brodie Girls - upset the headmistress. As time passes, the troubles with the headmistress grow, and the Brodie Girls start to explore life on their own.
A senhorita Brodie é diferente do resto dos professores da escola, e isso pode ser percebido pelas roupas que usa. Enquanto todos os outros usam preto e cinza, ela usa vestidos listrados ou echarpes coloridas. Seu melhor momento acontece quando ela entra em confronto com a diretora, interpretada por Célia Johnson - que talvez você conheça de “Desencanto” (1945), de David Lean - em seu último trabalho no cinema.
Miss Brodie is different from the rest of the staff at the school, and this can be seen in her clothes. While all others wear black and gray, she wears dresses with stripes or colorful scarves. Her best moment happens when she clashes with the headmistress, played by Celia Johnson - who you may know from David Lean’s “Brief Encounter” (1945) - in her final film role.
É interessante parar e pensar sobre o conceito de “melhor momento” ou “plenitude” para uma mulher. Primeiro, não existe conceito semelhante para os homens, ou ao menos o melhor momento para os homens dura muito mais do que para as mulheres. Tomemos por exemplo um filme que reuniu duas grandes estrelas de Hollywood em seus melhores momentos, “Amor na Tarde” (1957): quando o filme foi feito, Audrey Hepburn tinha 28 anos e Gary Cooper tinha 56 - o dobro da idade dela!
It’s an interesting thing to stop and think about the concept of “prime” for a woman. First, there is no such concept for men, or at best men’s prime lasts much longer than it does for women. Take for instance a film that united two Hollywood superstars in their primes, “Love in the Afternoon” (1957): when the movie was made, Audrey Hepburn was 28 and her co-star Gary Cooper was 56 - twice her age!
Maggie Smith tinha 35 quando “A Primavera de uma Solteirona” foi lançado. Na época, muitas pessoas a considerariam realmente uma “solteirona”. Ela já era balzaquiana, - termo usado para se referir a uma mulher com 30 anos de idade, por causa de um livro de Honoré de Balzac, “A Mulher de Trinta Anos” - uma mulher independente, charmosa, confiante e bem-resolvida. Por sua performance Maggi Smith ganhou o Oscar de Melhor Atriz, derrotando Liza Minnelli, Jane Fonda, Jean Simmons e Geneviève Bujold.
Maggie Smith was 35 when “The Prime of Miss Jean Brodie” was released. At the time, many people would consider her an “old spinster”. She is already a “balzaquiana”, - term used to refer to a woman in her thirties, because of a novel by Honoré de Balzac, “La Femme de Trente Ans” - an independent, charming, confident, resolute woman. For her performance Maggie Smith won the Best Actress Oscar, beating Liza Minnelli, Jane Fonda, Jean Simmons and Geneviève Bujold.
Já que estamos falando sobre idade, devemos mencionar que a maioria das garotas era velha demais para seus papéis. As personagens deveriam ter 12 anos de idade, ou seja, ser pré-adolescentes impressionáveis, mas a maioria delas tinha cerca de 20 anos e pelo menos uma delas já era mãe. Pamela Franklin, que interpreta Sandy com maestria, tinha18 anos durante as filmagens. De acordo com o IMDb, as carteiras usadas nas cenas tinham de ser mais altas que carteiras escolares normais, para que as meninas parecessem menores.
Since we’re talking about age, we must mention that most girls were too old for the parts they were playing. They were supposed to be 12-year-olds, that is, impressionable pre-teens, but most of them were about 20 and at least one of them was already a mother. Pamela Franklin, who plays Sandy brilliantly, was 18 when the film was shot. According to IMDb, the desks used as props on set had to be raised taller than normal school desks, in order to make the girls look smaller.
O título original do filme é “A Plenitude da Senhorita Jean Brodie”. No Brasil o título é “A Primavera de uma Solteirona”. “Primavera” aqui é usado para descrever a época do florescer da vida, mas o termo “solteirona” faz o título soar pejorativo. Em Portugal, o título é “Quando a Primavera Acaba”, enquanto na França, Espanha e Alemanha o título é “Os Melhores Anos da Senhorita Jean Brodie”.
In Brazil the film is titled “The Spring of a Spinster”. “Spring” here is used to describe the time life blooms, but the term “spinster” - “solteirona” no original - is pejorative. In Portugal, the title is “When Spring Ends”, while in France, Spain and Germany the title was “The Best Years of Miss Jean Brodie”.
A senhorita Jean Brodie é uma personagem extremamente complexa. À primeira vista inspiradora, seu maior defeito é ser fascista. Grande apoiadora de Mussolini e Franco, ela doutrina suas meninas - chegando ao ponto de uma delas ir lutar na Espanha com o exército de Franco - e simplesmente não é possível tolerar este tipo de comportamento. Conforme o filme avança, a plenitude da senhorita Brodie passa e ela se torna cada vez mais patética, o que é um excelente, embora pouco usual, desenvolvimento para um personagem. E é isto que torna o filme extraordinário.
Miss Jean Brodie is an extremely complex character. At first inspirational, her biggest flaw is being a fascist. A huge fan of Mussolini and Franco, she indoctrinates her girls - to the point of one of them going to fight in Spain with Franco’s army - and we simply can’t tolerate this kind of behavior. As the film progresses, Miss Brodie’s prime passes and she becomes more and more pathetic, which is a great, yet unusual, character development. And it’s this character development that makes this film extraordinary.
This is my contribution to the No True Scotsman blogathon, hosted by Gill at Realweegiemidget Reviews.
7 comments:
Thanks for this lovely review, I REALLY want to see this film again.. I have great memories of it and you've given it such a warm tribute. Thanks for joining the blogathon with this wonderful post.
Maggie Smith is so wonderful in this role that I am almost surprised she won the Oscar. So often, the Academy fails to recognize what is right in front of them. For instance, I am surprised that the screenplay wasn't acknowledged. Nonetheless, perfect casting for Miss Jean Brodie.
I really want to see this film!!! I saw Chalk Garden by the same director and now really want to see this!! Maggie is just such a fine actress! And She most definitely is NOT old!!! Looking back now- she was really young when she did this movie!!
One of my favorite movies! Great review of a fascinating character study!
I haven't seen this film but it sounds intriguing. I enjoy movies about teachers and their influences on their students so I will have to give it a go. Nice review, Le!
I didn't realize Maggie Smith won an Oscar for this role, but it's no surprise. She is so believable as a complex woman.
That was a fascinating analysis and thoughts on this film and its main character! I only saw it once and it makes me want to see it again. Plus, can we mention how beautiful Edinburg looks.
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