O filme
começa em um funeral. Então, a história de vida de um magnata é contada em
flashback, começando com um episódio de sua infância. O filme é “Cidadão Kane”
(1941), certo? ERRADO. É na realidade “Glória e Poder”, um filme feito oito
anos antes de Kane e com Spencer Tracy como um magnata das ferrovias.
The movie starts at a funeral. Then, the life story of
a mogul is told in flashback, starting with a glimpse of his childhood. The
movie is “Citizen Kane” (1941), right? WRONG. It’s actually “The Power and the
Glory”, a film made eight years before Kane and with Spencer Tracy as a railway
mogul.
Thomas
'Tom' Garner (Tracy) não frequentou a escola, e aos 20 anos era ainda
analfabeto. Mas ele era determinado, e por causa de seu amigo de infância Henry
(Ralph Morgan), ele vai aprender com a professorinha local, Sally (Colleen
Moore). Tom e Sally se casam, e ela o transforma: de fiscal de trilhos ele se
torna engenheiro – com muito sacrifício por parte dela, é claro.
Thomas ‘Tom’ Garner (Tracy) didn’t go to school, and
at age 20 he couldn’t read or write. But he was brave, and because of his
childhood friend Henry (Ralph Morgan) he starts having lessons with the local
schoolteacher, Sally (Colleen Moore). Tom and Sally get married, and she turns
him from a track walker into an engineer – with a lot of her sacrifice, of
course.
Mas o
que glória e poder podem fazer com um homem? Tom se torna ambicioso graças a
Sally, e consegue cada vez mais poder dentro da companhia ferroviária. Ele se
torna o presidente da companhia, um magnata multimilionário, com um filho
mimado e uma amante – bem ao estilo Kane, não?
But what can the power and the glory do to a man? Tom
becomes ambitious thanks to Sally, and gets more and more power in the railway
company. He becomes the president of the company, a multimillionaire mogul,
with a spoiled young son and a mistress – very Kane-ish, ain’t it?
É difícil
acreditar de Ralph Morgan é mais novo que Spencer Tracy – Morgan era quase 17
anos mais velho que ele, e percebe-se. Talvez seja o bigode de Morgan, né? Com
o intuito de fazer ambos parecerem mais velhos, tanto Spencer Tracy quanto
Colleen Moore, nas cenas que representam a máxima riqueza de Tom, têm cabelos
grisalhos e murchos. Ambos tinham pouco mais de 30 anos, mas interpretavam
personagens com cerca de 50. O resultado é um Spencer Tracy estranho aos nossos
olhos... e platinado!
It’s hard to believe that Ralph Morgan is younger than
Spencer Tracy – Morgan was almost 17 years older than him, and it showed. Maybe
it’s Morgan’s moustache, right? In order to make them appear older, both
Spencer Tracy and Colleen Moore, in the scenes featuring Tom’s maximum wealth,
had their hairs painted gray and styled differently. Both were in their early
30s, but playing characters who were about 50. The result is that we have an
odd-looking platinum blonde Spencer Tracy!
Não há
muito acontecendo com os funcionários da rodovia – nós vemos apenas o drama do
magnata, e o único funcionário que está sempre lá é Henry, que trabalha como
secretário de Tom. Nós não vemos como de fato o ambiente de trabalho da
ferrovia é – desculpe, não há grandes festas como as dadas por Charles Foster
Kane. Os maiores problemas para quem trabalha nos trilhos são as greves e os
perigos.
There is not much happening to the employees of the
railway – we only see the mogul’s drama, and the only employee always there is
Henry, who works as Tom's secretary. We don’t really see how the workplace of
the railway is – sorry, there are no big wild parties like the ones Charles
Foster Kane threw. The biggest troubles for those who work on the rails are the
strikes and the dangers.
Bad mood |
Good mood |
Henry é
o narrador da história, e os momentos com sua narração sobreposta às cenas e
diálogos – como o pedido de casamento – são muito bons. O estúdio batizou esta
técnica de narração como “narratage”. É incrível ver os momentos indo e
voltando no tempo durante a narrativa, sem seguir a ordem esperada. Os eventos
seguem a ordem da memória – e são contados conforme são lembrados por Henry e
sua esposa.
Henry narrates the story, and the moments with
voiceover narration over scenes and dialogues – like the wedding proposal – are
very good. The studio named this voiceover narration technique “the narratage”.
It’s great to see that the moments come back and forth in the narrative, not
following an ordinary order. The events follow the order of memory – they are
told as they are remembered by Henry and his wife.
Spencer
e Colleen brilham mesmo estando em momentos muito diferentes da carreira. Tracy
estava só começando, e sua carreira duraria mais 34 anos. Colleen estava
terminando sua carreira: ela se aposentou em 1934, apenas um ano após fazer
“Glória e Poder”. No filme, ambos são ótimos e têm atuações poderosas – mas eu
atrevo a dizer que Colleen é a melhor em cena. Mas ela própria discordou de mim: ela disse que Tracy
foi o melhor e mais talentoso ator com quem contracenou.
Spencer and Colleen are the ones who shine, even
though they are in very different moments of their careers. Tracy was just
beginning his career, one that would last for 34 more years. Colleen was ending
hers: she retired in 1934, only one year after “The Power and the Glory” was
made. In the movie, they are amazing and deliver powerful performances – but I
dare saying that Colleen was the best in the movie. But the girl herself disagreed with me: she said Tracy
was the best and most talented male co-star she ever had.
De onde
veio uma história tão boa? Se havia Orson Welles por trás de “Cidadão Kane”, a
grande mente por trás de “Glória e Poder” era ninguém mais ninguém menos que
Preston Sturges, que recebeu pelo roteiro incríveis 17500 dólares (equivalente
a mais de 320 mil dólares hoje). Jesse L. Lasky, um dos fundadores dos estúdios Paramount –
originalmente chamados Famous Players-Lasky – foi mandado embora de seu estúdio
e então contratado pela Fox. Lasky gostou tanto do roteiro de Sturges que
exigiu que ele fosse filmado pelo diretor William K. Howard sem nenhuma
modificação – e graças a Deus ele fez esta exigência.
Where did such a great story came from? If there was
Orson Welles behind “Citizen Kane”, the great mind behind “The Power and the
Glory” was no other than Preston Sturges, who received for the script amazing 17,500
dollars (more than 320,000 dollars, adjusted to inflation). Jesse L. Lasky, one of the founders
of Paramount Studios – originally called Famous Players-Lasky – was kicked out
of his studio and then hired by Fox. Lasky liked Sturges’s script so much that
he demanded it to be filmed by director William K. Howard without any changes –
and thank God he did.
Preston Sturges |
Orson
Welles viu “Glória e Poder”? O filme estreou quando ele tinha 18 anos, então há
uma chance de que ele tenha visto. Welles pode ter ganhado o Oscar de Melhor
Roteiro Original quando fez Kane, mas precisamos notar que sua maior conquista
com sua obra-prima foi uma conquista técnica. Ironicamente, Welles ganhou o
prêmio no ano seguinte à vitória de Sturges – aquele que foi o primeiro a
contar uma história emocionante de glória, poder, infelicidade e ruína.
Did Orson Welles see “The Power and the Glory”? The
film was released when Welles was 18, so there is a good chance he did. Welles
might have won the Best Original Screenplay Oscar when he did Kane, but we have
to agree that his biggest accomplishment with his masterpiece was a technical
one. Ironically, Welles won the award right after Sturges – who was the first
one to tell a moving story of power, glory, unhappiness and decay.
This is my contribution to the Workplace in Film and TV Blogathon, hosted by Debra at Moon in Gemini.
3 comments:
I saw this film once, years ago on public television, and was very impressed. I knew Preston Sturges comedies at that time, and was completely under the spell of this dramatic story. I agree with you about Colleen Moore. She was wonderful in this film, and not just because her character was smart and sympathetic, but because she made her that way.
For all the wonderful things I've heard about Colleen Moore, it's embarrassing that I've not seen many of her films. She sounds fabulous in "The Power and the Glory", and paired with Spencer Tracy to boot! I must make this a priority. When I do, I'll be back to compare notes.
Thanks for adding this movie to the blogathon! Had no idea it was written by Preston Sturges. Definitely added to my watch list.
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