A maioria dos filmes para a família, comédias
românticas e filmes com estrelas mirins são bastante previsíveis. À primeira
vista, “Agora e Sempre” (1934) parecia também bastante previsível. Mas aqueles
eram outros tempos, quando o código Hays havia acabado de ser aprovado e os
roteiristas não tinham dó de Shirley Temple (nunca esqueça que eles mataram a
mãe da personagem de Shirley, na véspera do Natal, em “Olhos Encantadores”,
também de 1934). E, puxa, que surpresas “Agora e Sempre” nos reserva!
Most family movies, romantic comedies and movies
featuring a child star are quite predictable. At first, “Now and Forever”
(1934) seemed quite predictable too. But those were other times, when the Code
had just been enforced and the screenwriters had no mercy with Shirley Temple
(never forget that they killed her screen mother on Christmas Eve in “Bright
Eyes”, also from 1934). And, man, what a wild and weird ride “Now and Forever”
is!
Jerome ‘Jerry’ Day é um aventureiro, e não é muito
honesto. Ele viaja ao redor do mundo de barco e de avião com sua querida Toni
(Carole Lombard), e depende de alguns esquemas para pagar a estadia dos dois em
hotéis de luxo. Logo depois de fingir que era um auditor financeiro em um hotel
para pagar sua própria conta, ele recebe uma carta de seu cunhado, que quer
discutir o futuro da filha de Jerry, uma garotinha cuja existência ele nunca
sequer havia mencionado a Toni.
Jerome ‘Jerry’ Day is an adventurer, and not an
honest one. He travels the world by boat and plane with his sweetheart Toni
(Carole Lombard), and uses some schemes to be able to pay their stays in fancy
hotels. Right after pretending he’s a financial auditor for a hotel in order to
pay his own bill, he receives a letter from his brother-in-law, who wants to
discuss the custody of Jerry’s daughter, a little girl who he hasn’t ever
bothered mentioning to Toni.
Jerry vai para Connecticut. Sua ideia inicial é “vender”
a filha: ele quer 75 mil dólares para deixá-la em definitivo sob a guarda do
seu cunhado. Mas tudo muda quando ele vê Penelope (Shirley Temple) e percebe
que ela não se diverte muito onde está. Jerry recusa o dinheiro e leva Penny
consigo para Paris, onde Toni o está esperando.
Jerry goes to Connecticut. His initial idea is to “sell”
his daughter: he wants 75,000 dollars to let her be stay forever with his
brother-in-law. But everything changes when he sees Penelope (Shirley Temple)
and realizes that she doesn’t have much fun with her guardian. Jerry refuses
the money and takes Penelope with him to Paris, where Toni is waiting.
No começo Penelope não se dá muito bem com Tony, e
em qualquer filme para família é de se esperar que, no fim, elas vão aprender a
se amar como se fossem mãe e filha. Bem, elas meio que aprendem, mas ainda há um
caminho tortuoso para Jerry, Toni e a pequena Penny.
At first Penelope doesn’t get well with Toni, and in
any family movie you might expect that, in the end, they will learn to love
each other as mother and daughter. Well, they kind of do it, but there is a
bumpy road ahead of Jerry, Toni and little Penny.
E aqui surge o problema: Jerry sempre esteve cercado
por vigaristas, e um deles o seguiu até Paris: Felix Evans (Guy Standing), que
não acredita que Jerry conseguirá se adaptar a um trabalho comum que paga 35
dólares por semana, especialmente quando chegar a mensalidade da escola de
Penny. É por isso que Felix aconselha Jerry a cometer um último crime, para
garantir a educação de Penny.
And here enters the trouble: Jerry was always
surrounded by crooks, and one of them followed him to Paris: Felix Evans (Guy
Standing), who doesn’t believe Jerry will be able to adapt to a regular job
that pays U$35 a week, especially when Penny’s boarding school is so expensive.
That’s why Felix advises Jerry to commit one last felony, for Penny’s sake.
O filme é mais sobre a relação de Jerry e Penny, e
sobre como ela muda a vida do pai – de um jeito estranho. Carole Lombard segura
vela, mas suas expressões faciais em cenas-chave são mais eloquentes que
palavras. Carle também está lindíssima, e veste roupas invejáveis.
The film is more about Jerry and Penny’s
relationship, and how she changes him – kind of. Carole Lombard is the third
wheel in this relationship, but her facial expressions in key scenes are way
more eloquent than words. Carole also looks gorgeous, and her clothes are to
die for.
“Agora e Sempre” não é um filme comum de Shirley
Temple porque não foi feito no estúdio em que ela mais trabalhou, a Fox, mas
sim na Paramount. Nos anos 30, Paramount era a casa de comédias sofisticadas
(de Lubitsch e Von Sternberg) e muita experimentação. A Fox emprestou Shirley
para a Paramount para fazer dois filmes, e este é o segundo no acordo. “Agora e
Sempre” é um melodrama, que o TCM Database chama de “clichê”.
“Now and Forever” is not a regular Shirley Temple
movie because it wasn’t made for her regular studio, Fox, but for Paramount. In
the 1930s, Paramount was the house of comedic sophistication (made by Lubitsch
and Von Sternberg) and a lot of experimentation. Fox loaned Shirley to
Paramount to make two pictures, and this is the second one in the deal. “Now
and Forever” is a melodrama, and one that the TCM Database calls “clichéd”.
“Agora e Sempre” deveria ter a mesma protagonista que
o outro filme feito por Shirley durante o empréstimo, “Dada em Penhor”. Mas Dorothy
Dell morreu tragicamente em um acidente de carro em junho de 1934. Ela tinha
apenas 19 anos. De acordo com uma lenda, Shirley apenas ficou sabendo da morte
de Dorothy logo antes de gravar uma cena na qual deveria chorar, e a tristeza
pela perda da amiga tornou o choro mais real e comovente.
“Now and Forever” was supposed to have the same
leading lady as the other film Shirley did during the loan, “Little Miss Marker”.
But Dorothy Dell tragically died in a car crash in June of 1934. She was only
19 years old. According to the legend, Shirley only heard the news about Dell’s
death right before filming a crying scene, which made her cry more poignant.
Dorothy Dell |
“Agora e Sempre” é uma experiência interessante.
Você vai sorrir, talvez chorar, e com certeza vai ficar sem fôlego. É diferente
de qualquer outro filem que eu já vi. Pode parecer uma experiência sem um resultado
pré-definido, mas felizmente o resultado acaba sendo bem agradável.
“Now and Forever” is an interesting experience. You’ll
laugh, maybe cry, and definitely stay on the edge of your seat. It’s unlike any
other movie I’ve seen. It may look like an experiment without a planned
outcome, but it ends up being a pleasant one.
This is my contribution to the Carole Lombard: the
Profane Angel Blogathon, hosted by Crystal and Laura at In the Good Old Days of Classic Hollywood and Phyllis Loves Classic Movies.
5 comments:
Thanks for sharing your thoughts on this film. I've never seen it and, in fact, I don't think I've ever even READ about it! This looks like a very stylish film, judging by the images you've posted, and those are beautiful photos of Shirley T. and Gary C. I'm looking forward to seeing this one. Thanks!
I definitely agree with you - this was a somewhat unexpected film. I was watching it for Gary Cooper, but found myself really enjoying Carole Lombard's performance, despite her having a smaller role. I was used to thinking of her as a comedian, but she proved how poignant she could be. Great review of this lesser-known film!
I'm dying to see this film. I recorded it on TV last year and excitedly began watching it only to realize that the recording had been constantly interrupted by a bad thunderstorm we had. I'm determined to see it soon because the combo of Lombard, Cooper, and Temple sounds great. Great post!
Now this looks like an interesting watch - I have so many of Carole's films to get through and here's another to add to the list! Carole looks amazing in the photos as well, god bless her.
I have never heard of this movie, but now I'll have to look for it. It seems like the kind of thing that could only have been made pre-Code (Gary Cooper selling a child?). Great review!
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