Ah, a Era
de Ouro do cinema! Mas será que esta época foi “de ouro” para todo mundo? Não.
Pense nas mulheres, por exemplo: havia poucas mulheres trabalhando atrás das
câmeras na Era de Ouro do cinema. Entre as diretoras do Hollywood clássica,
excluindo os filmes independentes, havia apenas Dorothy Arzner e Ida Lupino. E
havia ainda menos mulheres produtoras: em Hollywood, podemos citar apenas
Virginia Van Upp, produtora de “Gilda” (1946). Na Inglaterra, podemos citar
também uma mulher produtora: Anna Neagle.
Ah, the
golden age of film! But were those years golden for everybody? Oh, no. Take
women, for instance: there were very few women working behind the scenes of
golden age films. Among the directors in mainstream classic Hollywood, we had
only Dorothy Arzner and Ida Lupino. And there were even fewer women among
producers: in Hollywood, we can name only Virginia Van Upp, producer of “Gilda”
(1946). In England, we can also name one female producer: Anna Neagle.
O nome
verdadeiro de Anna Neagle era Florence Marjorie Wilcox. Ela nasceu em 1904 e
faleceu em 1986. Em 1949 ela foi eleita a atriz mais popular da Inglaterra. Sua
carreira se estendeu por 42 títulos como atriz no cinema e na televisão, e oito
créditos como produtora ou co-produtora.
Anna Neagle's
real name was Florence Marjorie Wilcox. She was born in 1904 and passed away in
1986. In 1949 she was voted the most popular actress in England. Her career is
comprised of 42 titles as an actress in both film and television, and eight
credits as a producer or co-producer.
Ela
estreou nos palcos como dançarina aos 12 anos, mas apenas com 21 começou a
trabalhar como corista. Em 1931, quando Anna estava trabalhando com o artista
Jack Buchanan, o produtor Herbert Wilcox foi ver o espetáculo deles, com o
objetivo de contratar Buchanan para um filme, e acabou contratando tanto Jack
quanto Anna. Apesar dos 14 anos de diferença entre eles, Neagle e Wilcox se
casaram em 1943, e permaneceram juntos até a morte de Wilcox em 1977.
She made her
stage debut as a dancer at age 12, but only at 21 she started working as a
chorus girl. In 1931, when Anna was working alongside entertainer Jack
Buchanan, producer Herbert Wilcox went to see their show, wanting to hire
Buchanan for an upcoming film, and ended up hiring both Jack and Anna. Despite
their 14-year difference, Neagle and Wilcox got married in 1943, and stayed
together until Wilcox's death in 1977.
Durante
sua carreira, Anna interpretou muitas personagens históricas, como a Rainha
Vitória, Florence Nightingale, a enfermeira Edith Cavell e a atriz Nell Gwynn.
Ela também fez musicais e interpretou Shakespeare nas telas. Ela fez cinco
filmes em Hollywood no começo dos anos 1940.
Throughout
her career, Anna played many historical characters, like Queen Victoria,
Florence Nightingale, nurse Edith Cavell and actress Nell Gwynn. She also
appeared in musicals and played Shakespearean roles on screen. She made five
films in Hollywood in the early 1940s.
Anna
produziu cinco filmes nos anos 50: “Almas em Agonia” (1957), “Wonderful Things!”
(1958), “The Lady is a Square” (1959) e “The Heart
of a Man” (1959). Ela foi co-produtora de quarto outros filmes nos
anos 40. Todas as suas produções da década de 50 foram protagonizadas pelo
cantor e ator Frankie Vaughan e dirigidas por Wilcox. “The Lady is a Square”
foi o último trabalho de Anna como atriz no cinema e também o último filme de
Wilcox como diretor.
Anna produced
four films in the 1950s: “These Dangerous Years” (1957), “Wonderful Things!”
(1958), “The Lady is a Square” (1959) and “The Heart of a Man” (1959). She had
been co-producer of four other films in the 1940s. All of the 1950s productions
star singer and actor Frankie Vaughan and are directed by Wilcox. “The Lady is
a Square” marks Anna Neagle's last film appearance and Wilcox's last directing
job.
Fotos de
Anna eram frequentemente publicadas em revistas de cinema, durante sua carreira
como atriz e produtora. Na publicação britânica anual “Picture Show Annual”, Anna
estava sempre presente, e suas iniciativas como produtora eram citadas. Duas notas
sobre Anna nesta revista podem ser vistas abaixo:
Anna's photos
were often published in film magazines, during her career as an actress and
producer. In the yearly British film publication “Picture Show Annual”, Anna
was always showcased, and her endeavors as a producer were cited. Two notes
about Anna in this magazine can be seen below:
1959 |
Os filmes
de Anna como produtora infelizmente foram um fracasso de bilheteria, e para
compensar a perda financeira ela voltou para o teatro, onde teve sucesso,
ficando cinco anos em cartaz com a peça “Charlie Girl”, um recorde.
Anna's films
as a producer unfortunately were a box-office failure, and to compensate the
financial loss she went back to theater, where she had a very successful
five-year run with the play “Charlie Girl”, breaking a world record.
Tão
elegante quanto Deborah Kerr, Anna Neagle é pouco conhecida e seu trabalho
tanto como atriz quanto como produtora merece mais atenção dos cinéfilos. O
primeiro passo, obviamente, é ter mais filmes dela disponíveis em DVD e streaming,
para que possamos apreciar o talento de Anna.
With as much
elegance as Deborah Kerr, Anna Neagle is criminally underrated and her work as
both actress and producer deserve to be better known by film lovers. The first
step, of course, is having more of her films available on DVD and streaming, so
we can appreciate Anna’s talents.
This is my
contribution to the Anna Neagle blogathon, hosted by Maddy from Maddy Loves Her
Classic Films.
2 comments:
Great piece there, Le. Thanks so much for highlighting Anna's talents behind the camera as well as in front of it. She was a very talented lady indeed. I enjoyed seeing the articles about her in the fan magazines. Thanks for helping me celebrate Anna. Happy New Year to you. x
Uma vez assisti através da tv Educativa um filme desta atriz Anna Neagle, uma versão de Bitter Sweet da década de 30. Nunca o encontrei na rede para poder revê-lo, apenas um trecho mínimo. Nem sei se ainda existe...
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