} Crítica Retrô: Oliver! (1968)

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Saturday, June 5, 2021

Oliver! (1968)

 

Charles Dickens é um dos campeões de adaptações literárias. O site IMDb lista mais de 440 adaptações de obras literárias de Dickens para o cinema e a TV - e Dickens morreu 25 anos antes da primeira sessão de cinema da história! Seus trabalhos mais conhecidos, adaptados muitas vezes para as telas, são “Um Conto de Natal” e “Oliver Twist”. “Um Conto de Natal” vem sendo adaptado desde os primeiros tempos do cinematógrafo, na década de 1900, enquanto “Oliver Twist” teve adaptações notáveis em 1922, com Jackie Coogan e o sempre maravilhoso Lon Chaney, em 1948, nas mãos de David Lean, e em 1968, com um extravagante musical que faturou vários Oscars.

 

Charles Dickens is a champion when it comes to film adaptations of his literary works. He has over 440 credits on IMDb - even though he passed away 25 years before the first cinema exhibition.  His most well-known works, translated many times to the screen, are “A Christmas Carol” and “Oliver Twist”. The first one was adapted since the dawn of cinema, in the 1900s, and the latter had remarkable adaptations in 1922, with Jackie Coogan and the always marvelous Lon Chaney, in 1948 by the hands of David Lean, and in 1968, in a lavish Oscar-winning musical. 

Vamos recapitular a história: Oliver Twist (Mark Lester) é órfão. Depois de ser vendido para um agente funarário, Oliver foge e vai para Londres. Lá ele conhece outro menino, chamado de Artful Dodger - algo como “trapaceiro com estilo”- (Jack Wild), que é parte da gangue de pequenos ladrões chefiados por Fagin (Ron Moody). Oliver é mandado para as ruas com eles, mas é pego em seu primeiro roubo. O homem roubado, entretanto, decide levar Oliver para sua casa ao perceber que o menino não roubou nada. Fagin e o ladrão Bill Sikes (Oliver Reed) temem que Oliver vá contar ao homem sobre a organização criminosa, por isso decidem pegar o menino de volta, o que não agrada à namorada de Bill, Nancy (Shani Wallis). 

 

Let’s recapitulate the story: Oliver Twist (Mark Lester) is an orphan. After being sold to an undertaker, Oliver runs away and goes to London. There he meets another kid, the Artful Dodger (Jack Wild), who is part of old Fagin’s (Ron Moody) gang of pickpockets. Oliver is sent to the streets with them but is caught in their first pickpocketing. The robbed man, however, decides to take Oliver home after seeing he didn’t steal anything. Fagin and thief Bill Sikes (Oliver Reed) fear that Oliver may tell the nobleman about them, so they decide to retrieve the boy, something that dissatisfies Bill’s girl Nancy (Shani Wallis). 

Com 145 minutos de duração, o filme se arrasta um pouco, com algumas canções que não ajudam a trama a avançar mas que estão lá para criar um espetáculo. As canções são boas, mas não pegajosas. A seção de curiosidades do IMDb diz que a sequência de “Consider Yourself” levou três semanas para ser filmada e a de “Who Will Buy” levou seis semanas, o que já dá uma ideia dos esforços que foram dispensados para o filme. Um estúdio inteiro - Shepperton Studios - foi usado para o filme, com muitos sets imensos construídos e usados ao mesmo tempo. Este estúdio já havia sido usado para rodar produções como “Dr Fantástico” (1964) e “Lawrence da Arábia” (1962), mas nunca havia sido ocupado por inteiro por um único filme até “Oliver!”.

 

At 145 minutes, the film drags a little, with a couple of songs that don’t advance the plot but are there for the spectacle. The songs are nice, but not particularly catchy. The IMDb trivia section says that the “Consider Yourself” number took three weeks to film and “Who Will Buy” took six weeks, so you can have an idea of the spectacle that is the film. An entire studio - the Shepperton Studios - was used for the film, with many huge sets being built and used at the same time. Shepperton Studios had already been used to film “Dr Strangelove” (1964) and “Lawrence of Arabia” (1962), but had never been entirely occupied by a movie production until “Oliver!”.

A década de 1960 nos Oscars foi dominada por grandes produções e também por filmes britânicos. “Oliver!” foi o nono musical a ganhar o Oscar de Melhor Filme - e o quarto a fazê-lo na década de 1960. O filme ganhou cinco outros Oscars: Melhor Diretor para Carol Reed, Melhor Direção de Arte, Melhor Som, Melhor Trilha Sonora e um Oscar Honorário para sua coreógrafa. Para além de suas 11 indicações no Oscar, “Oliver!” já tinha um passado de sucesso nos palcos: o musical estreou em 1960 em Londres, batendo um recorde com mais de 2600 apresentações, e em 9163 estava na Broadway, onde ganhou três prêmios Tony: Melhor Música Original, Melhor Condutor ou Diretor Musical e Melhor Design Cênico. 

 

The 1960s at the Oscars was dominated by extravagant productions and also British films. “Oliver!” was the ninth musical to win a Best Picture Oscar - and the fourth to do so in the 1960s. The movie won five other Academy Awards: Best Director for Carol Reed, Best Art Direction, Best Sound, Best Score and an Honorary Oscar for its choreographer. Besides its 11 Oscar nominations, “Oliver!” had already a successful run as play: the musical opened in 1960 in London, with a record-breaking run of over 2,600 performances, and in 1963 on Broadway, where it won three Tony Awards: Best Original Score, Best Conductor or Music Director and Best Scenic Design.

Ron Moody havia interpretado Fagin nos palcos de Londres, mas não foi a primeira opção para interpretar o personagem no filme: Peter O’Toole e Peter Sellers recusaram o papel e só então Ron Moody foi chamado. Laurence Olivier também foi considerado para o papel - um papel em que é difícil imaginá-lo. Ron Moody interpreta Fagin com graça, mas foi Jack Wild, de apenas 15 anos, que se destacou: sua performance como o Artful Dodger lhe rendeu fama e uma indicação ao Oscar de Ator Coadjuvante.

 

Ron Moody had played the role of Fagin in the London stage, yet he wasn’t the first choice to play the character in the film: Peter O’Toole and Peter Sellers turned down the role and only then Moody was called. Laurence Olivier was also considered for the role - something I can’t imagine him doing. Ron Moody plays Fagin with playfulness, but it is 15-year-old Jack Wild that was outstanding: his performance as the Artful Dodger earned him fame and a Best Supporting Actor nomination at the Oscars.  

Muito mais do que um filme que só interessa àqueles que desejam ver todos os ganhadores do Oscar de Melhor Filme, “Oliver!” é um filme charmoso e vivaz, apesar de longo, que agradará a adultos e crianças, e também àqueles que não conhecem ainda a história de Oliver Twist. 

 

Much more than a film that only interests Best Picture Oscar completists, “Oliver!” is a charming, lively yet long film that will please both adults and children, and even the people who have never heard about the story of Oliver Twist. 

 

This is my contribution to the Fourth Broadway Bound blogathon, hosted by Rebecca at Taking Up Room.

3 comments:

Rebecca Deniston said...

I tried watching Oliver! on TV years ago, but unfortunately I came in during the scene when Nancy got beaten. Maybe I should try it again. Thanks again for joining the blogathon, Le--this was a great review!

J-Dub said...

I'm with Rebecca. I too have found this one hard to get through...

Silver Screenings said...

I tried watching this years ago, but just couldn't get into the groove. But I agree with Rebecca in that I need to try it again.

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