} Crítica Retrô: Vozes do coração (1933) / Torch Singer (1933)

Tradutor / Translator / Traductor / Übersetzer / Traduttore / Traducteur / 翻訳者 / переводчик

Friday, May 26, 2023

Vozes do coração (1933) / Torch Singer (1933)

 

Se há uma coisa boa – entre as MUITAS coisas boas – no cinema pre-Code é que vários bons filmes têm menos de 90 minutos. Tome como exemplo “Três... Ainda é Bom” (1932) que tem apenas 63 minutos ou “Serpentes de Luxo” (1933), com 71 minutos de duração. Também de 1933 e também durando 71 minutos temos “Vozes do Coração” outro pequeno grande filme.


If there is one good thing - among the MANY good things - in pre-Code cinema is that several very good movies are under 90 minutes. Take for instance “Three on a Match” (1932), that is only 63 minutes long, or “Baby Face” (1933), clocking in at 71 minutes. Also from 1933 and also lasting only 71 minutes is “Torch Singer”, another excellent little movie.

A primeira coisa que vemos na tela são chamas. Este será um filme flamejante, sem dúvidas! E ele já começa com algo que seria proibido pelo Código Hays: moças solteiras grávidas indo para um hospital comandado por freiras. Uma destas mulheres em busca de ajuda é Sally Trent (Claudette Colbert), que na cena seguinte é vista em um delírio febril chamando pelo nome de Mike.


The first thing we see on screen are flames. This will be a burning movie, no doubt about that! And it already begins with something that would be forbidden by the Hays Code: unmarried pregnant ladies going to a hospital run by nuns. One of these women seeking help is Sally Trent (Claudette Colbert), who in the next scene is seen feverishly calling someone named Mike.

No hospital Sally se torna amiga de Dora (Lyda Roberti) e quando elas recebem alta depois de darem à luz as duas vão dividir um apartamento e seguir com suas vidas agora acompanhadas de seus filhos. Sem conseguir um trabalho como corista e sem ter como pagar as contas, Sally não tem outra opção a não ser dar sua filha para as freiras criarem.


At the hospital Sally befriends Dora (Lyda Roberti) and, when they are discharged after giving birth, the two go share an apartment and move on with their lives, now with their children. Unable to find a job as a chorus girl and pay the bills, Sally has no other option but give her daughter for the nuns to raise.

Agora usando o nome artístico Mimi Benton, nossa heroína galga o caminho do sucesso: primeiro ela canta numa cantina, depois num restaurante e de repente ela está cantando acompanhada por uma orquestra. Por acaso ela acaba num programa de rádio interpretando Tia Jenny, que conta histórias para crianças. Com o sucesso do programa de rádio Mimi vê uma oportunidade para encontrar a filha – até Mike (David Manners) reaparecer em sua vida... logo quando ela está ensaiando um romance com o dono de uma casa noturna, Tony (Ricardo Cortez).


Now under the name Mimi Benton, our hero takes all the steps to success: first she sings in a canteen, then at a restaurant, and suddenly she’s singing with a full orchestra. By chance, she ends up in a radio show as Aunt Jenny, telling stories for children. With the success of the radio show, Mimi sees an opportunity to find her daughter - until Mike (David Manners) reappears in her life… right when she’s rehearsing a romance with nightclub owner Tony (Ricardo Cortez).

Alguns detalhes nos dão uma nova perspectiva sobre ver filmes antigos. O bebê que Claudette Colbert beija no começo do filme tem hoje 90 anos de idade se ainda estiver viva. Imortalizada em nitrato, esta criança e as outras crianças do filme, assim como os atores conhecidos podem ser vistos hoje pelas massas do jeito que eram há tanto tempo atrás. Esta é a mágica dos filmes: manter as pessoas vivas para novas gerações verem!


Some details give us a new perspective about watching old movies. The baby Claudette Colbert kisses in the beginning of the movie is now 90 years old, if she’s alive at all. Immortalized on nitrate, this kid and the other kids in the movie, together with the well-known actors, can now be seen by the masses as they were in times so long gone. This is the magic of movies: keeping people alive for new generations to come and see!

Só mulheres foram responsáveis pela história que vemos na tela: o roteiro foi escrito por Lenore Coffee e Lynn Starling, baseadas na história “Mike” de Grace Perkins. Há uma sequência de Dora contando para Sally sobre ser assediada no trabalho algo que só roteiristas mulheres poderiam por no papel, e algo que infelizmente desapareceria com o Código Hays. Há ainda outras coisas em “Vozes do Coração” que seriam proibidas no ano seguinte como frases de duplo sentido, chantagem e muita bebedeira.


Only women were responsible for the story we see on screen: the screenplay was written by Lenore Coffee and Lynn Starling, based on the story “Mike” by Grace Perkins. There is a sequence of Dora telling Sally about her being harassed at work, something only female screenwriters could think of, and something that would unfortunately disappear with the Hays Code. There is even more things in “Torch Singer” that would be prohibited the following year, such as double entendres, bribery and lots of drinking.

Claudette Colbert está muito bem em “Vozes do Coração”. Ela tem uma cena bêbada e também cenas emotivas que demandaram choro. Tudo o que Mimi faz, ela faz por causa de sua filha, e este filme é sobre isso: a história de uma mãe sofredora que por acaso é uma cantora.


Claudette Colbert is very good in “Torch Singer”. She gets to play a drunk scene, and also has emotional scenes that required crying. Everything Mimi does, she does because of her daughter, and this film is ultimately that: the story of a suffering mother who happens to be a torch singer.

O final pode ser meio amargo para muitos – para mim foi – embora tente ser fofo e romântico. Não é um final satisfatório para audiências modernas – pois não podemos ver como os personagens seriam felizes para sempre depois dos créditos. Mas isso não estraga a diversão, mesmo que o elenco não tenha gostado muito do resultado. É um tour-de-force para Claudette Colbert, e um muito bom, compactado em apenas 71 minutos. As pessoas sabiam como fazer filmes no passado!


The ending might be a little sour for many - for me it was - despite trying to be cute and romantic. It’s not a satisfactory ending for modern audiences - as we can’t see how things will be happily ever after when the credits roll. But this doesn’t spoil the fun, even though the cast didn’t regard the film highly after making it. It’s a tour-de-force for Claudette Colbert, and a very good one compacted in only 71 minutes. People really knew how to make movies back then!

1 comment:

Virginie Pronovost said...

Great review, Le! You made me want to see the film. Pre-codes are always winners!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...