Ela tinha 23 anos e estava apaixonada quando
chegou a oportunidade de mostrar que ela era mais que uma carinha bonita com
uma voz maravilhosa. Estamos falando de Judy Garland e seu filme romântico “O
Ponteiro da Saudade” (1945).
She was twenty-three and in love when the opportunity arrived to show that she was more than a pretty face with a marvelous voice. We are talking about Judy Garland and her 1945 romantic movie “The Clock”.
Joe Allen (Robert Walker) é um soldado que tem
dois dias de licença para explorer Nova York. Ele sequer havia deixado a
estação de trem Pennsylvania Station quando Alice (Judy Garland) tropeça nele e
quebra o salto do sapato. Você sabe, o jeito mais fofo de conhecer alguém. Ele
a ajuda a consertar o sapato, e os dois passeiam juntos naquela tarde de
domingo, indo ao Zoológico do Central Park e ao Metropolitan Museum of Art.
Eles combinam de se encontrar novamente naquela noite.
Joe Allen (Robert Walker) is a soldier during his two-day leave in New York. He hasn’t left the Pennsylvania Station when Alice (Judy Garland) stumbles upon him and breaks the heel in her shoe. You know, it’s just the cutest of all meet-cutes. He helps her repair the shoe, and the two hang out that Sunday afternoon, going to the Central Park Zoo and the Metropolitan Museum of Art. They agree to meet again that night.
A colega de quarto de Alice, Helen (Ruth
Brady), não se mostra animada quando ouve que Alice conheceu um soldado e vai
sair com ele. Helen quase convence Alice a nunca mais ver Joe, mas o coração da
garota fala mais alto e eles partem juntos em uma aventura.
Alice’s flatmate Helen (Ruth Brady) is less than thrilled when she hears that Alice met a soldier and is going out with him. Helen almost convinces Alice to never see Joe again, but the girl’s heart speaks louder and they go on an adventure together.
Se a premissa deste filme soa familiar, é
porque você é fã de cinema clássico. Ela de fato tem coisas em comum com o
filme musical de 1949 “Um Dia em Nova York”, que tem três marinheiros numa
licença de dois dias explorando e se apaixonando em Nova York. O musical original “On the Town” estreou na Broadway em 1944.
If the premise of this movie sounds familiar, it’s because you’re a classic film fan. It indeed shares similarities with the 1949 musical movie “On the Town”, that has three sailors on a two-day leave enjoying life and love in New York. The original musical “On the Town” opened on Broadway in 1944.
“O Ponteiro da Saudade” é baseado numa história
de Paul e Pauline Gallico. A dupla com um nome auspicioso vendeu a história
antes da publicação para o produtor Arthur Freed, que sabia que Judy Garland
estava à procura de um papel mais dramático, e mostrou à estrela a história.
Ela gravou algumas cenas com o diretor Fred Zinnemann mas não ficou feliz com o
resultado. Ela então pediu que Vincente Minnelli fosse o diretor, e durante as filmagens
o romance entre os dois se aprofundou. Eles se casaram após o fim das
filmagens.
“The Clock” is based on a story by Paul and Pauline Gallico. The duo with an auspicious name sold their unpublished story to producer Arthur Freed, who knew Judy Garland was looking for a more dramatic role to play, and showed her the story. She shot some scenes with director Fred Zinnemann but wasn’t happy with the results. She then asked for Vincente Minnelli to direct the movie, and throughout filming their romance blossomed. They got married after the film wrapped.
Roubando a cena exatamente na metade do filme
como um bêbado inconveniente – numa cena gravada num impressionante take
contínuo – temos Keenan Wynn. Um prolífico ator coadjuvante, Wynn nasceu em
Nova York em 1916, filho de um ator de vaudeville, Ed Wynn. Como contratado da
MGM nas décadas de 1940 e 1950 e depois como ator convidado na TV, ele apareceu
em quase 300 produções.
Stealing the scene exactly halfway through the movie as an inconvenient drunk – in a scene recorded in an impressive countinuous shot – we have Keenan Wynn. A prolific character actor, Wynn was born in New York City in 1916, the son of a vaudeville actor, Ed Wynn. As a contract player on MGM in the 1940s and 1950s and later as a TV guest star, he appeared in almost 300 productions.
Ambos os protagonistas de “O Ponteiro da Saudade”
tiveram vidas tragicamente curtas. Robert Walker tinha recebido a notícia, logo
antes do começo das filmagens, de que sua esposa Jennifer Jones o estava
deixando para se casar com o produtor David O. Selznick. Walker recorreu à
bebida para esquecer sua dor e não era raro que Judy Garland o encontrasse
bêbado à noite num bar próximo do estúdio. Ele morreria em 1951, aos 32 anos.
Durante as filmagens de “O Ponteiro da Saudade”, Garland ficou mais viciada nas
pílulas que o estúdio lhe dava para manter o peso. Ela morreria em 1969, aos 47 anos.
Both leads of “The Clock” had tragically short lives. Robert Walker had learned, just before the shooting of this film started, that his wife Jennifer Jones was leaving him to marry producer David O. Selznick. Walker drank to forget his sorrows and it wasn’t rare for Judy Garland to find him drunk at night in a bar near the studio. He would die in 1951, aged 32. During filming “The Clock”, Garland got more and more addicted to the prescription drugs she was given by the studio to keep her figure. She would die in 1969, aged 47.
Alguns detalhes no enredo não fariam sentido
hoje, quando quase todo mundo tem um smartphone. O aparelho ajudaria Alice a
avisar Joe que se atrasaria para o encontro debaixo do relógio no Hotel Astor,
e todo o problema do casal separado no metrô seria resolvido com uma troca de
mensagens de texto.
Some plot points wouldn’t make sense today, now that almost everybody has a smartphone. The device would help Alice tell Joe that she would be late for their encounter under the clock on the Astor Hotel, and the whole problem of the two separated in the subway could be solved with an exchange of text messages.
O título no Brasil para este filme é “O
Ponteiro da Saudade”. “Saudade” é uma palavra que só existe em português.
Quando Joe e Alice se separam, uma separação inevitável que o filme todo vinha
anunciando, é isso que permanece: saudade. Para nós, que apreciamos uma hora e
meia de um adorável romance, o que sobre é o desejo de que eles se verão novamente.
Só nos resta esta esperança.
The title in Brazil for this film is “O Ponteiro da
Saudade”. “Saudade” is a word that exists only in Portuguese and means
something like longing and missing something or someone. When Joe and Alice
part, an inevitable separation that the whole movie had been announcing, is
this that remains: saudade. For us, who enjoyed an hour and a half of a lovely
romance, what remains is the wish that they will be reunited. We can only hope.
This is my contribution to the Third Judy Garland
blogathon, hostred by Crystal and Kristen at In the Good Old Days of Classic Hollywood and Hoofers and Honeys.
4 comments:
This does sound like a lovely romantic movie... And you make a good point in that mobile phones would so change this kind of movie.
Interesting information about the Brazilian title. It is an ideal word to describe the film.
It's been decades since I've seen this one! I am a big fan of both Judy Garland and Robert Walker -- I think it's time to see it again!
-- Karen
Aaah, this movie is so good. A little far-fetched, but it's so good.
Post a Comment