Comparar
gênios da comédia é uma boa maneira de se ter uma dimensão da popularidade e
genialidade de alguns atores. Comumente, Cantinflas é comparado com Charles
Chaplin, e diz-se que o próprio Carlitos considerava o comediante mexicano
melhor que ele. Na recente cinebiografia Cantinflas (2014), muita licença
poética é usada quando o filme mostra que foi Chaplin que mandou o script de “A Volta ao Mundo em 80 Dias”
para Cantinflas, e assim o tirou do fundo do poço e o convenceu a fazer seu
grande filme em Hollywood. Isso tudo provavelmente é mentira, mas há um elo
ligando Chaplin e Cantinflas: o remake de “O Circo”.
Comparing
comedy geniuses is a good way to have a notion of their popularity and
geniality. Cantinflas is commonly compared to Charles Chaplin, and it is told
that Chaplin himself considered the Mexican comedian the best of the two. In
the recent biopic Cantinflas (2014), a lot of poetic license is taken when the
film shows how Chaplin was the one who sent the script of “Around the World in
80 Days” to Cantinflas and convinced him to do the movie, taking Cantinflas out
of depression and giving him his big break in Hollywood. All this script story
is much probably invented, but there is something connecting Chaplin and
Cantinflas: the remake of “The Circus”.
Resolvi
ver “El Circo” (1943) em um domingo à noite apenas porque, com 92 minutos de
duração, seria uma diversão relativamente rápida. Comecei a ver, a rir, e a me
dar conta de que eu já conhecia aquela história. Era como se eu estivesse tendo
um déjà vu. Mas aí me lembrei de que
no mundo do cinema não existem déjà vus:
existem apenas remakes.
I
decided to watch “El Circo” (1943) on a Sunday night only because it was a
relatively quick distraction, clocking at 92 minutes. I started watching,
laughing, and realized that I already knew that story. It was like having a
déjà vu. But then I remembered that in the film world there are no déjà vus:
there are only remakes.
No
filme de 1928, Chaplin é o conhecido Vagabundo. Acusado injustamente de roubar
uma carteira. Perseguido por um policial, ele foge e invade o picadeiro do
circo. Ele interfere em diversos números do circo, e é aplaudido pelo público.
Logo, o Vagabundo é contratado pelo dono do circo e se apaixona pela filha do
dono do circo, a equilibrista (Merna Kennedy). Ele limpa jaulas e o picadeiro,
ensaia com palhaços, participa dos números do mágico e dos equilibristas.
In the
1928 film, Chaplin is the well-known Tramp. He is wrongly accused of stealing a
wallet. Running away from a police officer, he invades a circus presentation.
He interferes with several circus numbers and the public loves him. Soon the
Tramp is hired and falls in love with the circus’s owner’s daughter and bareback
rider (Merna Kennedy). He cleans cages, rehearses with clowns, takes part in
magic tricks and acrobatic numbers.
No
filme de 1943, Cantinflas é um sapateiro anônimo. Ele vai a um show do circo, e
se apaixona pela domadora de cavalos e filha do dono do circo, Rosalinda
(Gloria Lynch). Ela vai à oficina dele pedir que ele conserte sua bota e, ao ir
entregá-la no circo, ele acaba contratado para trabalhar lá. Ele acaba sendo
trapezista, limpador de jaulas, mestre de cerimônias e equilibrista.
In the
1943 film, Cantinflas is na unnamed shoemaker. He goes to a circus presentation
and falls in love with the circus’s owner’s daughter and horse tamer, Rosalinda
(Gloria Lynch). She goes to his shoe shop and asks him to fix her boot. When he
goes to the circus to give her the fixed boot, he is hired to work there. He
works as a trapeze artist, cage cleaner, master of ceremonies and acrobat.
É
particularmente interessante observar como um filme mudo é refeito como filme
falado. Chaplin fez um filme recheado de gags
visuais, enquanto a versão de Cantinflas está cheia de frases bem-humoradas
e inesperadas, além de uma boa quantia de trocadilhos que infelizmente perdem a
graça quando traduzidos. “O Circo” de Chaplin e “El Circo” de Cantinflas são,
por isso, filmes com fontes de comédia diferentes, mas histórias idênticas.
It’s
particularly interesting to see how a silent film is remade as a talkie. Chaplin
made a film full of visual gags, while Cantinflas’s version has a lot of
humorous quotes, unexpected comebacks and also a good amount of puns that,
unfortunately, make no sense when translated. Chaplin’s “The Circus” and
Cantinflas’s “El Circo” are movies with different comic sources, but identical
plots.
“El
Circo” foi produzido pela Posa Films, um pequeno estúdio e distribuidor do qual
Cantinflas era um dos sócios. A Posa Filsm foi responsável por diversas
paródias de filmes hollywoodianos, como “Ni Sangre Ni Arena” (1940) e “Romeo Y
Julieta” (1943), que parodiavam “Sangue e Areia” (1922, remake em 1941) e “Romeu e Julieta” (1936). Ambas as paródias
estrelavam Cantinflas.
“El
Circo” was produced by Posa Films, a small studio and distributor owned by
Cantinflas and two other partners. Posa Filsm was responsible for several parodies
of Hollywood films, like “Ni Sangre Ni Arena” (1941) and “Romeo y Julieta”
(1943), parodies of respectively “Blood and Sand” (1922, remade in 1941) and “Romeo
and Juliet” (1936). Both these parodies starred Cantinflas.
Misturando
comédia física, verbal e uma pitada de emoção, Cantinflas conseguiu fazer um
excelente remake. Seus melhores
filmes ainda estavam por vir, mas, para quem quer conhecer a obra do grande
mexicano, “El Circo” é um ótimo ponto de partida.
Mixing
physical comedy, verbal slapstick and a bit of emotion, Cantinflas could make an
excellent remake. His best films were still to come but, if you want to get to
know the whole body of work of the great Mexican comedian, “El Circo” is a
perfect starting point.
This is
my contribution to the #AtTheCircus blogathon, hosted by dear Summer at
Serendipitous Anachronisms and, well… me.
Thank
you to all who took part in our event! There is more to come!
4 comments:
Wow, I want to see BOTH film! They both sound fantastic! Great post as always Letícia! :) And thanks for hosting the blogathon!
Hi Lê. I had never heard of the Cantinflas movie. I have to add it to my list. I enjoyed your essay and thank you for co-hosting the blogathon. I know it is a lot of work.
Very interesting post. Very new to me. But, if you are going to steal, stealing from the best is the way to go. Many thanks for co-hosting, Le!
It is so sad that Cantinflas's humor gets lost in translation, he was such a spectacular comedian! Hopefully, this post will let more people see how brilliant he truly was! Unfortunately, most non Spanish-speaking audiences know him from Around the World in 80 Days and Pepe, which were good, but do not really demonstrate how great he was! Thank you for covering such a fun post and thank you for inviting me to co-host at the circus!
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