Atualmente, um diretor muito
prolífico faz, no máximo, dois filmes por ano. Em 1938, Sam Newfield fez 15
filmes em 12 meses – um a menos que no ano anterior. Obviamente, estes eram
filmes de baixo orçamento feitos por pequenos estúdios – geralmente faroestes
com menos de uma hora de duração. Mas um destes faroestes de 1938 se destaca: o
bizarro “The Terror of Tiny Town”, um filme que tem de tudo.
Nowadays, a very prolific director makes, at most,
two films a year. In 1938, Sam Newfield made 15 films in 12 months – which was
one less than he did the previous year. Of course, those were low-budget films
made for poverty row studios - often westerns that were under one hour long.
But one of his westerns from 1938 stands out: the bizarre “The Terror of Tiny
Town”, a film that has everything.
E quando eu digo que tem de tudo eu
quero dizer TUDO mesmo: “The Terror of Tiny Town” é um faroeste musical com
toques de comédia. Tem famílias rivais e uma trama com um romance ao estilo
Romeu e Julieta, um xerife corrupto e ladrões de gado. Há um cozinheiro que
persegue um pato para servir de alívio cômico, um pinguim em uma barbearia sem
motivo algum e um número musical com homens de rosto infantil dublados com
vozes de tenor. Tudo isso em apenas 60 minutos.
And when I say everything I mean EVERYTHING: “The
Terror of Tiny Town” is a musical western with touches of comedy. It has rival
families and a plot that involves a Romeo and Juliet kind of romance, a corrupt
sheriff and cattle thieves. There is a cook chasing a duck for comic relief, a
penguin at a barber shop for no reason at all and a musical number with
baby-faced men dubbed with tenor voices. All this in only 60 minutes.
Em Tiny Town, um local no Oeste
habitado apenas por anões, vivem duas famílias rivais: os Lawson e os Preston.
Buck Lawson (Billy Curtis) se apaixona por Nancy (Yvonne Moray), sobrinha do
patriarca Preston. Enquanto isso, o gado das duas famílias está sendo roubado,
e o ladrão é Bat Haines (‘Little Billy’ Rhodes), um membro da família Preston
que quer que a rivalidade continue indefinidamente. Ao seu lado Bat tem o corrupto
xerife da cidade (Joseph Herbst) e uma namorada ciumenta identificada apenas
como uma Vamp (Nita Krebs).
In Tiny Town, a place in the West inhabited only by
little people, live two rival families: the Lawsons and the Prestons. Buck
Lawson (Billy Curtis) is in love with Nancy (Yvonne Moray), the Preston
patriarch’s niece. Meanwhile, cattle is being robbed from both families, and
the thief is Bat Haines ('Little Billy' Rhodes), a member of the Preston family
that wants the rivalry to go on indefinitely. On his side Bat has the corrupt
town sheriff (Joseph Herbst) and a jealous girlfriend identified only as a Vamp
(Nita Krebs).
Embora Tiny Town seja habitada apenas
por anões, os cenários eram de tamanho normal. Isso significa que os atores
quase sempre passavam por baixo da porta do saloon e das cercas. Eles também
tinham de lidar com mobília normal, por vezes entrando dentro dos armários. O
pior disso tudo é o tamanho de uma arma normal nas mãos pequenas dos atores.
Estes detalhes foram, obviamente, pensados para serem engraçados, mas mostram
como o único objetivo do filme era rir dos anões.
Although Tiny Town is inhabited only by little
people, the sets were normal size. That means that the actors often passed
under the saloon doors and under fences. They also had to deal with normal
furniture, often entering inside closets. The worst of all is the size of a
normal gun in the actors' small hands. Those details were, of course, thought
to bring laughter, but they show that the film was made for exploitation
purposes only.
E que outra opção eles tinham nos
anos 30 além de serem explorados dessa forma? A inclusão é difícil até hoje, e
naquela época os anões ou viviam trancados em suas casas ou em instituições de
caridade ou entravam para o elenco de circos e shows de horrores. No cinema,
eles eram usados, mais uma vez, como curiosidades ou como alívio cômico. Uma
exceção é o surpreendente “Monstros” (1932), que tem como estrela um anão que
se apaixona por uma trapezista. O astro de “Monstros”, Harry Earles, e boa
parte do elenco de “The Terror of Tiny Town” tiveram mais uma oportunidade de
brilhar em Hollywood como Munchkins em “O Mágico de Oz” (1939).
And what other option had a little person in the
1930s if not being exploited? Inclusion is difficult until today, and back then
those people had to either live locked in their homes or in institutions or
join circuses and freak shows. On film, they were used again as curiosities and
sometimes as comic relief. One exception is the chilling “Freaks” (1932), that
stars a dwarf who is in love with a trapeze girl. The star of “Freaks”, Harry
Earles, and most of the cast of “The Terror of Tiny Town” had another
opportunity to shine in Hollywood as Munchkins in “The Wizard of Oz” (1939).
A vida nem sempre foi tão difícil
para os anões. No Egito Antigo, por exemplo, eles eram considerados seres
divinos e tinham altos cargos junto ao faraó. A mesma coisa acontecia na China
Antiga. Na Europa Moderna e Medieval, entretanto, os anões eram ou bobos da
corte ou tratados como animais de estimação pela nobreza e monarquia. Quando
começou a Era da Razão, eles passaram a ser exibidos como curiosidade ou
estudados por cientistas que procuravam a cura do nanismo.
Life wasn’t always so difficult for little people.
In the Ancient Egypt, for instance, they were considered divine beings and held
high positions near the Pharaoh. The same happened in Ancient China. In
Medieval and Modern Europe, however, little people were either court jesters or
treated as pets by the nobility or the monarchs. As the Age of Reason started,
they were either exhibited as freaks or studied by scientists looking for a
cure for dwarfism.
Em quase todos estes casos, há um
denominador comum: os anões não eram ouvidos. O diretor alemão Werner Herzog,
em seu segundo longa-metragem, tentou dar voz aos anões ao mesmo tempo em que
mandava uma mensagem mais profunda – e foi tudo uma bagunça... exatamente como
ele planejou.
In almost all these cases, there is one thing in
common: little people weren’t heard about what they wanted. German director
Werner Herzog, in his second feature, tried to give a voice to little people
while also sending a deeper message – and, boy, it was a mess... just as he
intended.
Um anão é uma pessoa que, na idade
adulta, mede menos de 1,20 m – o que significa que eu escapei por 30 cm. No
filme “Os Anões Também Começaram Pequenos” (1970), vemos uma instituição de
caridade habitada apenas por anões. Quando um destes internos, Pepe (Gerd
Gickel), é detido pelo instrutor da instituição – que também é anão – e é
acusado de atacar outra interna, todos os anões se rebelam, causando caos - e abuso animal.
A little person or a dwarf is a person who, as an
adult, is less than 4 feet tall – which means that I escaped by a whole foot. In
the film “Even Dwarfs Started Small” (1970), we see an institution inhabited
only by little people. When one of those interns, Pepe (Gerd Gickel), is
detained by an instructor of the institution – who is also a dwarf – and
accused of attacking another intern, all little people revolt, resulting in
chaos - and animal abuse.
Os anões se revoltam contra as regras
do lugar, contra as atividades que eles têm de fazer 'porque faz bem à saúde',
como caminhar ao ar livre, regar as plantas e cuidar dos animais. Você pode
pensar que foi uma tentativa de dar voz a quem não era ouvido, mas por fim
vemos que eles gostam de fazer coisas infantis – como pregar peças em dois
anões cegos e encenar um falso casamento entre uma anã com alguma deficiência
mental e o homem mais baixo do lugar, um cara chamado Hombre (Helmut Döring). Tudo em meio
a muitas risadinhas.
The little people revolt against the norms of the
place, against the activities they have to do 'for their health', such as
walking outdoors, watering plants and taking care of the animals. You may think
it was an attempt to give a voice to the voiceless, but eventually we see that
they engage in childish adventures – like pranking two blind dwarfs and holding
a fake wedding between a mentally impaired female dwarf and the shortest man
there, a guy called Hombre (Helmut Döring). All in between many giggles.
À primeira vista, é difícil entender
os temas subjacentes que Herzog adiciona aos seus filmes. Em “Os Anões Também
Começaram Pequenos”, há o absurdo da situação toda, a ideia de que toda
revolução termina em caos se não há foco e cooperação e muitos outros – porque
cada espectador interpretará o filme de maneira diferente. Havia uma resão mais
profunda e mais nobre para Herzog fazer este filme do que a exploração dos seus
atores – mas só entendemos isso depois de refletir sobre o filme dentro da
carreira do diretor.
It's difficult at first to understand the
underlying themes Herzog adds to his films. In “Even Dwarfs Started Small”,
there is the absurdity of the whole situation, the idea that all revolution
ends in chaos if there is no focus and cooperation and many others – because
all viewers will interpret the film differently. There was a deeper, nobler
reason for Herzog to make this movie than simple exploitation – but we just
understand that after reflecting upon the film inside of the director's career.
Recentemente, um monte de reality
shows de televisão estrelando anões surgiu e teve muito sucesso. Há muita
controvérsia sobre estes programas, em especial quando consideramos que muitos
espectadores apenas os veem em busca do mesmo tipo de exploração que era
oferecido pelos shows de horrores.
Recently, a plethora of reality TV shows starring
little people appeared and became hits. There is a lot of controversy around
those shows, in special considering that many viewers only follow the shows
looking for the same kind of exploitation offered by freak shows.
Todos os atores de “The Terror of
Tiny Town” já eram profissionais no palco, e continuaram atuando. A maioria dos
atores de “Os Anões Também Começaram Pequenos” não era profissional, e quase
todos eles fizeram apenas este filme e nada mais no cinema. “The Terror of Tiny
Town” pode não ter beneficiado a carreira de nenhum de seus atores, mas
imortalizou-os, e gerou um debate que nos mostra que ainda há muito a fazer
para que os anões sejam incluídos no cinema como as pessoas completas, capazes,
inteligentes e talentosas que eles são.
All actors in “The Terror of Tiny Town” were
already professionals of the stage, and went on acting. Most actors of “Even Dwarfs
Started Small” were not professionals, and almost all of them didn't do other
films. “The Terror of Tiny Town” may not have furthered anyone's career, but it
immortalized those little actors, and sparkled a debate that shows us that
there is still a long way to go for little people to be fully included in
movies as the whole, capable, intelligent and talented people they are.
This is my contribution to the So Bad It’s Good Blogathon, hosted by Rebecca at Taking Up Room.
5 comments:
Thanks, Le, for sharing this research. I didn't know little people were so revered in ancient Egypt.
I haven't seen either film, so I was glad to read your thoughts on them. You always give a reader her money's worth!
I kind of like Tiny Town, even if it is a "bad" movie. It reminds me of "Under the Rainbow" which had Chevy Chase and a bunch of little people in Hollywood during the auditions for Wizard of Oz (with a ridiculous plot about Nazis including Billy Barty as a Nazi spy. Trust me. It has to be seen to be believed. And this was made in 1981...)
I'm so glad you chose Tiny Town for the blogathon. A lot of people don't know about this film, and whether you enjoy it or not, it's a fascinating piece of cinematic history. Plus, like you say, it has pretty much everything. Except a rubber monster.
This was so interesting, Le. Thanks for covering not only "Tiny Town," which seems like a ludicrous film, but the ways little people have been perceived at different times in history. It's unfair that they're overlooked most of the time. Thanks for this terrific review and for joining the blogathon!
I have never heard of this film, but now I want to check it out. It sounds fun. Thanks for introducing me to this film with your fab article Le.
I also invite you to read my contribution to the blogathon.
https://crystalkalyana.wordpress.com/2019/03/01/bette-davis-triumphs-on-the-small-screen-strangers-the-story-of-a-mother-and-daughter-1979/
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