} Crítica Retrô: O Solar Maldito (1960) / House of Usher (1960)

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Sunday, March 10, 2019

O Solar Maldito (1960) / House of Usher (1960)


Há poucas coisas melhores que um bom filme de terror. E não há quase nada melhor que uma boa adaptação de uma das aterrorizantes histórias de Edgar Allan Poe. Poe é um dos meus autores favoritos, e sua obra encontrou um lugar perfeito nas mãos do diretor e produtor Roger Corman e de seu colaborador, o roteirista Richard Matheson – uma parceria que surgiu com “O Solar Maldito” (1960).

There are few things better than a good horror movie. And there are almost no things better than a good adaptation of one of Edgar Allan Poe’s chilling stories. Poe is one of my favorite writers, and his work found a perfect place in the hands of director and producer Roger Corman and his collaborator, screenwriter Richard Matheson – a fruitful partnership that started with “House of Usher” (1960).


Philip Winthrop (Mark Damon) chega ao solar maldito à procura da senhoria Usher, sua noiva. O mordomo Bristol (Harry Ellerbe) diz a Winthrop que a senhoria Usher está muito doente e, confuso, Winthrop entra na casa. Lá, ele encontra Roderick Usher (Vincent Price) e sua amada Madeline Usher (Myrna Fahey). Roderick diz a Winthrop que ele e a irmã estão prestes a morrer, e ele está sofrendo de estágios iniciais de loucura.

Philip Winthrop (Mark Damon) arrives at the House of Usher looking for Miss Usher, his fiancée. The butler Bristol (Harry Ellerbe) tells Winthrop that Miss Usher is very ill and, confused, Winthrop enters the house. There, he meets Roderick Usher (Vincent Price) and his beloved Madeline Usher (Myrna Fahey). Roderick tells Winthrop that both him and his sister are about to die, and he in special is suffering from the early stages of madness.


Winthrop fica no solar maldito como hóspede, e lá ele vê fenômenos estranhos – como a casa que literalmente está caindo abaixo – e percebe que Madeline está sob a vigilância de Roderick o tempo todo. Roderick também conta a Winthrop sobre a maldição que paira sobre o solar maldito e sobre todos da família.

Winthrop stays at the House of Usher as a guest, and there he witnesses weird phenomena – like the house literally falling apart – and sees that Madeline is under Roderick's  vigilance all the time. Roderick also tells Winthrop about the spell that affects the House of Usher and all people in the family.


“A Queda da Casa de Usher” é um conto de Edgar Allan Poe publicado em 1839. No conto, contado em primeira pessoa por um narrador nunca identificado, o narrador é na verdade um amigo de infância de Roderick Usher que foi chamado por Usher para ajudá-lo durante sua doença. Madeline aparece brevemente no conto. E não há nenhum mordomo no conto – mas todas as casas sinistras precisam de um mordomo, não?

“The Fall of the House of Usher” is a short story by Edgar Allan Poe published in 1839. In the original story, told by Winthrop's point of view – even though we never get to know the narrator's real name – the narrator is actually Roderick Usher's childhood friend who was called by Usher himself to help him during his illness. Madeline appears very briefly in the short story. There is also no butler in the short story – but all sinister houses need a butler, right?


O roteirista Richard Matheson adicionou o personagem Philip Winthrop e inventou uma história de amor entre ele e Madeline por razões cinematográficas – o público em geral prefere ver filmes com romance na trama. Par ser justa, “O Solar Maldito” tem elementos que vão agradar a todos: romance, suspense e muito horror. Matheson também trabalhou com Roger Corman em “Mansão do Terror” (1961), “Muralhas do Pavor” (1962) e “O Corvo” (1963).

Screenwriter Richard Matheson added Philip Winthrop and created a love story between him and Madeline for cinematic purposes – moviegoers are usually more willing to watch films with romance in the plot. To be fair, “House of Usher” has a little for everybody: romance, suspense and a lot of horror. Matheson would work with Corman also in “The Pit and the Pendulum” (1961), “Tales of Terror” (1962) and “The Raven” (1963).


As histórias de Edgar Allan Poe foram feitas para o cinema colorido? Se considerarmos que as mais icônicas adaptações de sua obra literária foram feitas por Roger Corman e filmadas em Technicolor, temos de concordar. Claro, talvez você precise de algum tempo para se acostumar com Vincent Price com o cabelo pintado de loiro em “O Solar Maldito” – mas depois disso você poderá apreciar todas as cores da mansão e também uma assustadora sequência de pesadelo que vai trocando os filtros das cores para um efeito noturno.

Were Edgar Allan Poe's stories meant to be shot in color? If we consider that the most iconic adaptations of his literary work were made by Roger Corman and shot in Technicolor, we can't help but agree. Of course, you may need some time to get used to seeing Vincent Price with his hair dyed blonde in “House of Usher” – but then you are able to enjoy all the colors of the mansion and also a terrifying nightmare sequence that changes color filters for a night effect.


Assim como em “Rebecca” (1940), no qual a mansão Manderlay é também uma personagem do filme, em “O Solar Maldito” a casa é importante para a trama. A família, assim como a casa, está prestes a desmoronar, e cada tremor causado por uma fenda gigante na parede da casa adiciona suspense ao filme. Como diz Roderick, a casa tem, gravadas nas suas pedras, cada má ação feita por alguém da família Usher.

Just like in “Rebecca” (1940), in which the Manderlay mansion is also a character in the film, in “House of Usher” the house is important to the plot. The family, like the house, is about to collapse, and every single tremor caused by a massive fissure in the walls of the house adds suspense to the film. As Roderick says, the house has now every evil done by an Usher engraved in its stones.


Vincent Price é absolutamente brilhante em “O Solar Maldito”. Ele interpreta o perturbado Roderick de maneira que nós sentimos pena dele e ao mesmo tempo temos medo dele. Em sua mais profunda agonia, Roderick grita e delira, e Price faz tudo isso de maneira convincente.

Vincent Price is absolutely brilliant in “House of Usher”. He plays the deeply disturbed Roderick in a way that makes us feel pity for him and at the same time fear him. In his deepest agony, Roderick screams and becomes delirious, and Price does all that in a convincingly way.


Embora tenham sido feitas muitas mudanças no conto original, “O Solar Maldito” é sem dúvida a primeira obra-prima de Roger Corman. Filmado em apenas 15 dias e com cenários improvisados, o filme é um trinfo cinematográfico – e um triunfo do gênero do horror, que logo experimentaria sua renascença.

Although there were major changes to the original story, “House of Usher” is without a doubt Roger Corman’s first masterpiece. Shot in only 15 days and with improvised sets, it is a triumph of the film world – and a triumph of the horror genre that was about to experience a renaissance.

This is my contribution to the Richard Matheson blogathon, hosted by Rich and Debbie at Wide Screen World and Moon in Gemini.


4 comments:

Rich said...

I knew about all those Corman adaptations of Poe, but I didn't know Matheson wrote the screenplays. This one is definitely on my to-watch list.

Caftan Woman said...

You are right to call this a masterpiece, everything comes together beautifully to hold your attention. The romance adds to the high stakes and what is a creepy house without a butler? Price truly makes me believe in his torment.

Bob Johns said...

Love both of these flicks!

lucifer said...

Legal assisti o mesmo,e gostei muito do filme pela direção e história

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