} Crítica Retrô: A Filha de Netuno (1949) / Neptune’s Daughter (1949)

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Saturday, August 7, 2021

A Filha de Netuno (1949) / Neptune’s Daughter (1949)

 

Em 1940, uma nadadora de 18 anos chamada Esther Williams não pôde competir nos Jogos Olímpicos porque o evento foi cancelado por causa da Segunda Guerra Mundial. Os Jogos Olímpicos de 1944 também foram cancelados pelo mesmo motivo. Esther perdeu a oportunidade de uma vida, mas algo maior que a glória olímpica a esperava: a glória cinematográfica. Ela se juntou ao show Billy Rose’s Aquacade e foi vista por olheiros da MGM que lhe ofereceram a chance de fazer filmes. Menos de uma década depois de não ir para as Olimpíadas, Esther Williams era uma das mais populares estrelas de cinema de Hollywood e fez um filme cujo título descreve perfeitamente sua persona cinematográfica: “A Filha de Netuno”.

In 1940, an 18-year-old swimmer named Esther Williams was unable to compete in the Olympic Games as the tournament was cancelled because of World War II. The 1944 Olympics were also cancelled by the same reason. Esther lost this chance of a lifetime, but something bigger than the Olympic glory was waiting for her: cinematic glory. She joined Billy Rose’s Aquacade and was seen by MGM scouts who offered her the chance to be in movies. Less than a decade after missing the Olympics, Esther Williams was one of the most popular Hollywood movie stars and made a film whose title perfectly described her movie persona: “Neptune’s Daughter”.

Eve Barrett (Esther Williams) é uma nadadora que se tornou mulher de negócios na indústria de trajes de banho. Novas oportunidades surgirão com a chegada na cidade de um time de polo da América do Sul, diz o sócio dela. A pessoa que mais fica animada com o time de polo é a irmã de Eve, a namoradeira Betty (Betty Garrett). Betty vai ao local de treinamento do time e confunde o massagista, Jack (Red Skelton), com o capitão do time, José O’Rourke (Ricardo Montalban). Preocupada com a possibilidade da irmã ter seu coração partido por um conquistador, Eve diz ao José O’Rourke de verdade para ele ficar longe de Betty, e ele diz que a única maneira de fazer isso é se Eve aceitar ir a um encontro com ele.

Eve Barrett (Esther Williams) is a swimmer who became a businesswoman in the swimwear industry. New opportunities will appear with the arrival in town of a polo team from South America, her business partner says. The person who gets the most excited about the polo team is Eve’s man-hungry sister, Betty (Betty Garrett). Betty goes to the place where the team is training and mistakens the masseur, Jack (Red Skelton), for the team captain, José O’Rourke (Ricardo Montalban). Worried that her sister could have her heart broken by a womanizer, Eve tells the real José O’Rourke to keep away from Betty, and he says the only way he can do this is if Eve goes on a date with him.

“A Filha de Netuno” é o segundo de três filmes que Esther Williams fez com Ricardo Montalban - em 1947 eles interpretaram irmãos gêmeos no surpreendentemente bom “Festa Brava” e também fizeram “Numa Ilha com Você” em 1948. É interessante notar como Hollywood lidou com a origem latina de Montalban: aqui em “A Filha de Netuno” José O’Rourke é considerado o “Latin lover”, um sedutor barato. Outros elementos latinos usados no filme para provocar riso são as roupa de gaúcho que Red Skelton usa no seu primeiro encontro com a personagem de Betty Garrett, e também a incompreensão do idioma espanhol da parte destes dois personagens. No final das contas, com este humor simples, o filme não é ofensivo para com os latinos.

“Neptune’s Daughter” is the second of three movies that Esther Williams made with Ricardo Montalban - in 1947 they played twins in the surprisingly good “Fiesta” and appeared together again in “On an Island with You” in 1948. It’s interesting to notice how Hollywood dealt with Montalban’s Latino origin: here in “Neptune’s Daughter” José O’Rourke is considered the “Latin lover”, a cheap seducer. Other Latino elements used in the film for laughs are the gaucho clothes that Red Skelton wears in his first date with Betty Garrett’s character, and also the misunderstandings the Spanis language by these two characters. In the end, with this simple humor, this film is not very offensive towards Latinos.

“A Filha de Netuno” também é o segundo de três filmes que Williams fez com Red Skelton. Antes eles haviam contracenado em “Escola de Sereias” (1944), fazendo um par romântico. Aqui seus personagens apenas se encontram brevemente no final, o que é uma boa escolha do roteiro. Como dupla de alívio cômico, Red Skelton e Betty Garrett estão fantásticos e suas cenas são hilárias, em especial a sequência em que eles tentam fazer Skelton montar num cavalo. A personagem de Betty Garrett me lembrou da motorista de táxi que ela interpretou em outro musical de 1949, “Um Dia em Nova York”.

“Neptune’s Daughter” is also the second of three movies that Williams made with Red Skelton. Previously they worked together in “Bathing Beauty” (1944), where they were a romantic duo. Here their characters only meet briefly in the end, which is actually for good. As a comic relief duo, Red Skelton and Betty Garrett are outstanding and their scenes are hilarious, in special the one in which they are trying to put him up on a horse. Betty Garrett’s character reminded me of the taxi driver she played in another 1949 movie musical, “On the Town”.

“A Filha de Netuno” apresenta pela primeira vez a música “Baby It’s Cold Outside”, uma canção que recentemente foi retomada e criticada por causa de possivelmente retratar um assédio sexual ao mostrar uma pessoa que não aceita não como resposta. Curiosamente, a música que deveria ter sido usada no filme, “On a Slow Boat to China”, foi banida por censores do estúdio que acharam que a letra da música era sugestiva demais.

“Neptune’s Daughter” presents the debut of the song “Baby It’s Cold Outside”, a song that recently was reassessed and criticized because of its possible portrayal of sexual harassment as it portrays a person who can’t accept no for an answer. Curiously, the song that was supposed to be used in the film, “On a Slow Boat to China”, was banned by studio censors who thought the lyrics were too suggestive.

Uma cartela no começo do filme nos lembra de que “A Filha de Netuno” estreou quando os estúdios MGM completaram 25 anos. Nas décadas de 1940 e 1950, MGM era o estúdio número um para extravagâncias musicais como as que foram feitas com Esther Williams. Ela era uma estrela como nenhuma outra: ela não era capaz de cantar, dançar e atuar, ela era um talento único que podia cantar e nadar! Num primeiro momento considerada a resposta da MGM para Sonja Henie, estrela patinadora da Fox, Williams se tornou uma estrela maior que Henie ao fazer seus filmes de natação com muito improviso - ela chegou a declarar que só passou a ter um coreógrafo para os números subaquáticos depois de seu quinto filme. Seus filmes eram em geral grandes sucessos, com “A Filha de Netuno” terminando 1949 como décima maior bilheteria do ano.

A card at the beginning reminds us that “Neptune’s Daughter” was released in Metro-Goldwyn-Mayer’s Silver Anniversary, that is, when MGM studios turned 25. In the 1940s and 1950s, MGM was the number one studio for musical extravaganzas like the ones made with Esther Williams. Williams was a star like no other: she wasn’t the triple threat who sang, danced and could act, she was a unique talent who could sing and swim! At first considered the MGM answer to Fox’s ice-skating star Sonja Henie, Williams became a bigger star than Henie by doing the swim films with a lot of improvisation - Williams famously said that she only got a choreographer for the underwater ballets in her fifth film. Her films were often huge successes, with “Neptune’s Daughter” being the 10th highest-grossing film of 1949.

“A Filha de Netuno” apresenta uma história previsível com um elemento clássico de identidades trocadas. É um filme simples, divertido, charmoso. O balé aquático é muito curto no final do filme, mas ele vale a pena ser visto graças a Red Skelton, Betty Garrett e a estrela Esther Williams.

“Neptune’s Daughter” presents a predictable plot with a classic mistaken identity element. It’s a simple, fun, charming and enjoyable movie. The water ballet in it is very brief in the end, but it is worth a watch thanks to Red Skelton, Betty Garrett and Esther Williams’s star power.

This is my contribution to the 100 Years of Esther Williams blogathon, hosted by Michaela at Love Letters to Old Hollywood.

3 comments:

The Classic Movie Muse said...

I enjoyed reading your review, Le. This is a film that's guaranteed to put a smile on your face. I just love Montalban's rendition of "My Heart Beats Faster" and his dance with Esther - so romantic. Great choice for the blogathon!

Michaela said...

This and Thrill of a Romance were my introduction to Esther and I was instantly in love. Neptune's Daughter is just so fun and breezy, and I love the ridiculousness of Betty and Red's subplot. I can imagine a lot of people watch that and think, "How is Betty so dumb that she mistakes Red for Ricardo?" But that's what makes it so funny!

Thanks for joining my celebration of Esther!

Rebecca Deniston said...

I totally agree with you about Esther and Red Skelton--they worked so much better when they weren't a couple. This movie is so much fun!

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